Hoe kan ik zo goedkoop mogelijk (en toch mooi) een buitenmuurtje bekleden ?

Ik zou wel iets duurzaams willen, dus geen stof of zoiets. Iets wat enkele jaren meegaat tot ik de middelen heb voor een duurdere bekleding.

Toegevoegd na 4 uur:
de muur staat onder een afdak, dus er komt weinig licht bij. hij is 3 x 2 meter

8 jaar geleden
4.9K
Amadea
8 jaar geleden
Laat er klimop op groeien. Dat gaat lekker snel en geeft een leuk resultaat.

Antwoorden (4)

Hang er een minituin aan. Met 'verticaal tuinieren' kun je een lelijke buitenmuur enorm opfleuren. Of er kruiden in planten zodat je als vers in je eten kunt gebruiken. Ze zijn kant en klaar te koop, maar in bijgaande link kun je zien hoe je het zelf maakt.

Kost een een paar bloembakken en beverstigingsmiddelen
paulus811
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Paulus! Dit zou mijn antwoord zijn :-) Plus +
paulus811
8 jaar geleden
Dank je Jodokus52, soms is een puntje makkelijk verdient ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de muur staat onder een afdak, niet de juiste plaats voor planten. ( kruiden )
Voorlopig kun je er [ afgezien van groene kruiden , waarmee je dus de heerlijkste verse gerechten kunt bereiden of garneren ] ook bijvoorbeeld een aantal struiken voorzetten.

Er zijn laurierstruiken , mooi donkergroen het hele jaar rond , en ligusterstruiken , lichter groen , die gemengd geplant een mooie aanblik geven.
Deze struiken kunnen doorgroeien tot een prima heg.

Qua onderhoud valt het alleszins mee, afhankelijk van de snelheid van groei in je tuin [ligging] 1 à 2 keer per jaar snoeien [voor- en najaar, maar niet te vaak of te veel als alles nog door moet groeien om de muur te bedekken].

Deze combinatie heb ik zelf staan .
Je hebt het hele jaar door kleur in de tuin , vind ik het belangrijkste , maar toch ook wel belangrijk: weinig onderhoud .
Zet ze om en om en het ziet er prima uit.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog iets : je hebt ook geen door/inkijk als je ze niet teveel in de breedte snoeit.

Toegevoegd na 7 uur:
Na 7 uur lees ik dat er een afdak boven de muur van 2 x 3 is. Dat verhindert de groei van de struiken/de heg zeker.

Dan is er nog wel een andere oplossing.
Ik heb in mijn tuintje een lelijk stenen muurtje van ca. 1.80 x 2.00 , dat ook nog 'opgeleukt' werd door een antieke schutting van waaibomenhout [van de buren]. Omdat ook ik geen geldboompje heb, zocht ik een andere oplossing. Het was een geweldig idee: een wilgentenen schutting , Ik kan er lyrisch over worden, het is zoveel mooier dan wat je normaal gesproken ziet in een doorsnee tuin.
Eerst keek ik [door de prijs] naar een rietmatten exemplaar, maar de kwaliteit / duurzaamheid van de wilgentenen deed mij hiervoor kiezen. Ze zijn te koop in soorten en maten. Niet spotgoedkoop, maar dan zou je voor het waaibomenhout of de rietmatten moeten kiezen.
Kijk eens naar de verschillende foto's in de bron.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De muur staat onder een afdak, komt dus weinig licht bij. kan dus niets groeien.
Op gratis af te halen staan pallets, voor niets, noppes. Maar ook bij bouwplaatsen mag je ze vaak wel meenemen, net als bij bedrijven.
http://www.gratisaftehalen.nl/pallets
Hier kun je hele leuke dingen mee doen, bijvoorbeeld met een stuk touw kun je ze aan elkaar bevestigen, zodat je een wand krijgt, het touw kunt je bovenaan het muurtje bevestigen aan een lat, apart bevestigen met schroeven en pluggen kan natuurlijk ook. Je kunt er plantjes inzetten en/of aanhangen, je gieters aan kwijt, kijk op zolder of nog op ideeën komt om de pallet op te leuken, gebruik een laagje verf als je dat leuk vind, verschillende kleuren, of 1 kleur, of laat ze gewoon zoals ze zijn. Pallets zijn te leuk om niets mee te doen. In de bron nog wat leuke tips en ideeën, maar leef je vooral uit, naar eigen smaak en idee. Je kunt het zo duur maken als je wilt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Ik had in de achtertuin ook een lelijk muurtje langs een zijkant van de tuin. Ik heb er rietmatten tegen aan gespannen. Daarvoor staan meestal toch hoge planten als floxen, stokrozen en gladiolen en het ziet er heel natuurlijk en mooi uit zo.
Nu is het geen erg hoog muurtje, dus dan kan het heel goed en is niet duur.

Als terrasafscheiding heb ik ook een iets hoger smaller muurtje van gewone bakstenen die ik niet mooi vond zo langs het terras. Ik heb hier een passiebloem tegen geplant en dat zijn werkelijk heel snelle groeiers. In één zomer was het hele muurtje al bedekt met takken en mooi blad met daartussen talloze passiebloemen. Helaas bloeit een bloem slechts een dag maar er zaten zoveel knoppen aan dat hij nooit zonder bloemen was. Het moet echter wel een zonnige plek op het zuiden zijn wil je er volop van genieten kunnen.