Welke boor gebruik je om in keramische tegels te boren?

Ik heb mijn badkamer met Italiaanse keramische tegels laten bezetten, deze zijn beenhard.Om mijn douche-uitrusting, badkamermeubelen en accessoires op te hangen, moet ik in die tegels de nodige gaten boren. Mijn tegelzetter zegt dat ik een watergekoelde diamantboor moet gebruiken, anders loop ik het risico dat door verhitting van de boor de tegel barst. Merken die ik op het net tegen kom zijn Bosch, Hitachi, Carad... . Welk merk biedt de beste resultaten en in welke diameters zijn ze beschikbaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Voor kleine diameters heb je speciale setjes met waterkoeling. Zie de bron en de plaatjes die laten zien hoe het werkt.

Die kunnen op alle (normale) boormachines.

Alleen als je grote gaten wilt boren heb je een speciale boormachine nodig, maar meestal doe je dat al tijdens het tegelen.

Toegevoegd na 18 minuten:
ps. Rubi is een top merk, o.a.. bekend van hun tegelsnijders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

met de diamantboor van Carat kan je zonder waterkoeling boren, deze boren zijn wel niet goedkoop.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
neem een proef met een (nieuwe) gewone steenboor van gewenst formaat . op de gekozen strookjes ducttape kruiselings, en langzaam draaiende boor met weinig druk erop zetten. pauzes nemen. lukt (met geduld) altijd.