kan je met spijsolie je hout evengoed beschermen als met de speciale houtolie uit de winkel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (3)

In eerste instantie lukt dit voor (heel) korte tijd. Nadien bevordert deze voedingsolie de ontwikkeling van allerlei microörganismen, die de afbraak van het hout heel snel zullen laten verlopen. Niet doen dus!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee. meubelolie is een drogende olie. Sommige olie, zoals lijnolie wordt ook wel als spijsolie gebruikt, maar is alleen in de gekookte versie geschikt voor verf. Drogende olies zijn onverzadigd en kunnen daardoor polymeren vormen onder invloed van zuurstof.
Dat de olie als het ware "verbrandt" kun je merken, als je de olie opbrengt met een doek. Die wordt later warm, en kan onder bepaalde omstandigheden zelfs in brand vliegen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zuivere olijf olie kan je prima gebruiken. Je moet dan wel olie hebben waar verder niets in zit. Bij ingrediënten moet dus enkel olijfolie staan.

Het is goedkoper en handiger om gewoon een flesje gekookte lijnolie te kopen bij de bouwmarkt. Aanbrengen met roller of doek. 20 minuten laten intrekken en dan stevig uitwrijven.