Hoe een buitendeur zachter dichttrekken?

De voordeur gaat altijd lomp dicht bij verlaten woning, hoe kun je het dichtmaken zachter maken? Ligt misschien aan o.a. de slot? Bij proberen rustiger dicht te doen, lukt niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wanner je de deur rustiger en zachter wilt dichttrekken gaat de deur niet op slot, je moet echt er hard aan trekken. Ligt niet aan kozijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
13.6K
Amadea
8 jaar geleden
Bij onze deur hetzelfde geval, maar simpelweg op te lossen door de deur met de sleutel dicht te draaien en (als er nog anderen in huis blijven) dan weer terug. Dan maak je geen herrie maar weet je toch zeker dat de deur gesloten is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat dacht ik ook, had wat mij betreft ook een antwoord kunnen zijn.

Het beste antwoord

Vaak is het deurslot een keer smeren al voldoende. Ik gebruik daarvoor WD40. Een beetje sproeien, en je slot loopt weer soepel.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gedaan met WD40 smeersel en de deur gaat soepel dicht. Wel heb ik de restanten van WD40 netjes schoongemaakt zodat er geen stof en kleinere diertjes zoals insecten (respect) achter blijven plakken.
Voor de rest een super antwoord en de buren hebben geen last meer van mij en hoef niet steeds de sleutel erin te steken om geluidloos de deur dicht te doen.

Andere antwoorden (3)

De "Dictator" is het antwoord op je probleem.
Die trekt de deur als ie bijna dicht voorzichtig en langzaam in het slot.
Zie: http://www.dictator.nl/ned/frn1000.htm
escape
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
volledig correct. Deze vangt de deur op en laat hem zachtjes in de sponning vallen. Let op dat je er een sluithaak voor een binnendraaiende deur bij koopt.
Omdat je blijkbaar nogal hard aan de deur moet trekken om de schoten in de sluitplaat/sluitkom te laten vallen, is het wellicht een optie deze te vervangen voor een verstelbare sluitkom/-plaat. Door deze een ietsje losser af te stellen is er minder kracht nodig om de deur goed te sluiten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je deur verder geen andere aanloopplek heeft, zodat hij zonder remmingen kan sluiten, dan ligt het probleem bij de schoot.
Dat is het halfronde lipje van het slot, wat in de slotplaat van het kozijn valt.
Als deze schoot een te strakke veer heeft, kost het je als gebruiker van de deur, veel moeite om hem door die veerkracht heen te trekken, met als resultaat dat bij het overwinnen van die veerkracht( van de schoot) de deur plotsklaps makkelijk beweegt en tegen het kozijn tot stilstand komt.....bam!

Het eenvoudigst om dit te verbeteren is het aanpassen van de schootplaat in je kozijn.
Deze heeft nl een aanloop gedeelte, die de schoot begeleid over het hout van je kozijn.
Het is dit lipje wat normaal gesproken omgebogen is tegen het hout, als het ware de hoek om.
Als je dit lipje iets los van het hout buigt met bv een schroevendraaier, dan is de aanloop van de schoot daarop minder plotseling, niet zo hoekig zeg maar.
Dan zal het je minder moeite en kracht kosten om de schoot in te veren, waardoor je eleganter kan sluiten.
En een beetje olie bij het schootmechanisme kan ook nog helpen..

Proberen!
;-)