Welke zaag kan ik gebruikenom een dikke plaat polycarbonaat van ca. 1 cm. dikte door te zagen zonder dat de plaat smelt en de zaag beschadigt?

Ik heb een kleine zaagtafel met een cirkelzaagblad voor het doorzagen van hout/board/laminaat.
Met dat zaagblad zijn ook zonder problemen stukken pvc-vloer gezaagd, maar misschien moet er dus in geval van dit dikke polycarbonaat een ander zaagblad in of moet de plaat nat gezaagd worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cirkelzaag:
https://kunststofplatenshop.nl/polycarbonaat-zagen/
jc54
8 jaar geleden
Decoupeerzaag kan ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Grote (lange) scherpe handzaag. Met de zaagtafel kan het ook, maar grote platen op een kleine tafel zagen is lastig, maar dat heeft niks met het materiaal te maken. Als ik onbekende materialen koop, probeer ik altijd om een (gratis) afval reststuk te krijgen om te testen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ps. als er 10 cm af moet en dat is afval, dan kan je er eerst 2 cm afzagen om te testen.
Verder is het een makkelijk materiaal, wel opletten dat het laatste hoekje er niet afgeslagen wordt door je zaag.

Antwoorden (2)

je kunt met een cirkelzaag wel polycarbonaat zagen, als je rustig zaagt. Smeer de zaag met ietsje WD-40 of siloconenolie (niet de tanden, wel het blad). Het werkstuk langzaam over de zaag voeren; gebruik een goede langsgeleider! Ook kun je een decoupeerzaag gebruiken. In beide gevallen niet op het stuk zelf aftekenen maar op afplaktape (schilderstape). Laat de beschermfolie op het te zagen stuk zitten en haal dat er pas na het zagen af. Zie de bron.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had hetzelfde gevonden, uit mijn ervaring vind ik het moeilijk recht zagen met de decoupeerzaag, dat zaagje gaat altijd aan de wandel. Maar ondanks dat goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Betere decoupeerzaag kopen, maar voor lange stukken echt recht zagen zijn ze niet gemaakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij een aanrechtblad ontkom je niet aan lange stukken, tenzij het om een hoekje gaat. Aan mijn decoupeerzaag ligt het zeker niet, ik gebruikte alleen goed gereedschap en had daar ook geld voor over.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Crea als je nog eens zoiets bij de hand hebt: gewoon heel langzaam aan door het werkstuk zagen, dan wordt je zaag minder heet en is het ook makkelijker om de snede recht te houden. En uiteraard een nieuw zaagje opzetten helpt ook. Ook hier helpt trouwens smeren met WD-40 of petroleum.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het niet over (goed) doe-het-zelf gereedschap maar over bijvoorbeeld een Mafell
http://www.gereedschappro.nl/decoupeerzaag/precisie-decoupeerzaag-p1cc-in-systainer-best-getest-actie/154
Als je wel eens met een Festool of Mafell gezaagd hebt voel je het verschil. Neem daarbij een geleider of -rail en het wordt recht.
Je beschrijft niet wat voor een blad er op de cirkelzaag gemonteerd is, maar voor dergelijk materiaal dien je een fijn getand blad te gebruiken. Om te voorkomen dat het warme materiaal na het spouwmes weer tegen elkaar komt en versmelt is het verstandig een afstandshouder in de zaagsnede te plaatsen. Dit kan een dun stukje triplex of zelfs karton zijn.
Mooier is het nog om dergelijk materiaal op een lintzaag te zagen; deze genereert nauwelijks warmte waardoor het weer versmelten wordt voorkomen.