Hoe kan ik vaststellen of mijn houten vloer gelakt, geolied of gewaxt is?

Binnenkort wil ik zelf mijn vloer schuren en opnieuw afwerken. De behandeling hangt mede af van de huidige afwerking van de vloer. Maar hoe kan ik nagaan wat de huidige afwerking is: olie, lak of wax?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
19.3K

Het beste antwoord

Als je vloer in de was staat, dan loopt je schuurpapier meteen vol met schuren en meestal voelt de vloer dan vettig aan. Ook kun je met een doekje met wat thinner erop over je vloer gaan. Geeft het af.... is het was.
Is het gelakt en je gaat er met een schuurpapiertje over krijg je heel fijn stof.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wax is hetzelfde te testen als was of olie. Olie dringt er meer in en was of wax blijft er wat meer opliggen. Mocht je vloer met was, olie of wax behandeld zijn, kun je hem niet schilderen (alleen als je de vloer laat zandstralen) en zul je olie, was of wax moeten gebruiken. Deze zijn wel over elkaar bruikbaar.

Toegevoegd na 6 minuten:
Vloeren behandeld met wax, olie of was zijn niet overschilderbaar met verf. Alleen als je de vloer laat zandstralen, kan hij geschildert worden. Olie, wax of was kan wel over elkaar heen.
Wax kun je hetzelfde testen als was, en olie eigenlijk ook, alleen zal olie wat meer in het hout getrokken zijn (minder filmvormend)

Toegevoegd na 6 minuten:
Vloeren behandeld met wax, olie of was zijn niet overschilderbaar met verf. Alleen als je de vloer laat zandstralen, kan hij geschildert worden. Olie, wax of was kan wel over elkaar heen.
Wax kun je hetzelfde testen als was, en olie eigenlijk ook, alleen zal olie wat meer in het hout getrokken zijn (minder filmvormend)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb mijn geoliede vloer na het grondig ontvetten met st Marc en schuren gewoon geverfd, met roller en kwast, verf zit er na een aantal jaren nog op.