Ik heb een plafondlamp met 2 bruine en 2 blauwe draden. Aan 't plafond zijn ze bruin en zwart. weet iemand hoe ik dit moet aansluiten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
21.8K

Antwoorden (9)

Uit je plavond moet een blauwe, en 'n zwarte komen. De blauwe is de z.g. 'nul', en de zwarte is de door de schakelaar geschakelde fase... Als die kleuren anders zijn klopt er iets niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zwarte draad uit het plafond is de schakeldraad naar de lichtschakelaar. Sluit deze zwarte aan op de blauwe draden, en sluit de 3 bruine draden ook aan elkaar.
Dus: 2 x blauw aan zwart
en 2x bruin aan bruin.

Zo moet het werken.
Wel voor de zekerheid even de stroom eraf halen om ongewenste stroomstoten te voorkomen.
Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tenzij iemand ooit verkeerde kleur bedrading heeft gebruikt om wat voor een reden dan ook. Formeel klopt het inderdaad niet.
Meten is ook in dit geval weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En gissen is missen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinnig + :D
Alleen is het zo niet geaard.
Je zou eventueel met een trekker een aarde draad aan kunnen leggen dat is toch wel zo veilig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft een plafondlamp toch niet te aarden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig willen ze overal aarde en is zelfs een goedkoop armatuurtje van de gamma al geaard tenzij de lamp helemaal van kunststof is. plussie hoor.
Iets klopt er niet!
De draad waar de stroom uit komt is bruin!
Gaat deze draad eerst naar een schakelaar, dan gaat hij als een zwarte draad verder naar je plafond.
Dus de zwarte draad is een bruine die via de schakelaar loopt, daarom wordt hij ook schakeldraad genoemd.
Echter uit je plafond komen zwarte (schakeldraden)
en bruine (stroom draden)
De bruine zou blauw moeten zijn, door blauw gaat de stoom weer terug.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar de verkeerde kleur gebruikt en zal je lamp met zwart en bruin wel branden, maar wat zit er in je huis nog meer verkeerd ?
Koop een spanningzoeker dan kan je hier mee testen op welke draad stroom staat, ik ben echter bang dat er veel meer verkeerd zit.
De draad waar stroom op staat ( waarschijnlijk de zwarte)
sluit je aan op de bruine en de bruine draad uit je plafond (waar denk ik geen stroom op staat) sluit je aan op de blauwe in je lamp.
Maar ga zoeken wat er meer mis is, of haal er iemand bij!

Toegevoegd na 5 uur:
WAARSCHUWING! De draad die in je schakelaar onderbroken wordt, moet altijd de stroomdraad zijn!
Als je de verkeerde draad zou onderbreken (waar geen stroom op staat), werkt de schakelaar wel, maar bij uitschakelen (knopje om) blijft er stroom op de lampenfitting staan!!
Wil je iets aan de lamp veranderen en je doet dan met de schakelaar het licht uit, denk je ten onrechtte dat ook de stroom er af is, als het licht uit gaat, maar via de verkeerde draad komt er toch stroom naar je lamp en loop je de kans een ernstige schok te krijgen!
Dit alles kan gebeuren als de verkeerde draden aangesloten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Dit is volgens mij oude bedrading wat ze vele jaren geleden gebruikten.als je de woning huurt spreek de verhuurder erop aan en als het een koopwoning is haal er iemand bij die er verstand van heeft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je draait de blauwe draadjes bijelkaar en steek je in kroonsteen. Ook de bruine draadjes bij elkaar in een kroonsteen.

Dan zou ik het gewoon aansluiten wat uit je plafond komt. Het maakt niet uit welke waar komt. Even van te voren groep uitzetten, of de hoofdschakelaar om.
Draadjes in de kroonsteen schroeven met fittingschroevendraaier.

Stroom erop. Als nou het licht altijd blijf branden of juist niet, dan is er wat aan de hand. Ik denk wel dat ie gewoon gaat doen.
Grote kans dat er een ander kleurtje is gebruikt om te verlengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heb je de mogelijkheid om de lamp in 2 verschillende segmenten te schakelen, dat zou inhouden dat je ook een dubbele schakelaar nodig hebt (serieschakelaar).
Wil je alles in 1 x schakelen kunnen de 2 bruine bij elkaar en de 2 blauwe en heb je genoeg aan een normale enkelpolige of wisselschakelaar. Voor het aansluiten ff iemand met kennis van elektra vragen want er zijn verkeerde kleuren gebruikt of er ontbreekt een draad en dat mot ff gemeten worden.

Namelijk : "meten is weten, 2 x meten is zeker weten"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben wisselstroom. Het maakt dan ook niet uit op welke kleur u aansluit. Uiteraard moeten wel de 2 blauwe bij elkaar en de 2 bruine bij elkaar. Als er al eerder een lamp gehangen heeft komt het vast goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je draaid de 2 blauwe bij elkaar in doe deze in een kroonsteentje en doe het ook met de blauwe. Uit je plafond pak je de bruine draad en die doe je ook in het kroonsteentje waar je de bruinedraden van je lamp in heb gedaan en de zwarte doe je bij de blauwe op de zelfde manier. Het kan erg verwarrend zijn als je verschillende kleuren stroom/schakel draad heb er is altijd 1 kleur die over een komt en die kleur moet je altijd bij elkaar doen en de rest spreekt voor zich als je geel/groene draad heb dat is een aarde draad word altijd gebruikt in badkamers en ook in de keuken.