Ik wil van een kunststof draaikiepraam een kiepraam maken ivm veiligheid, kan dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ken de konstruktie die bij jou voorkomt niet van een bijgevoegde foto, dus blijft het gissen voor mij. Feit is wél, dat de draai-functie van het raam zowel onder als boven in je kozijn een draaipunt nodig heeft om te kunnen functioneren.
Het is een potgat in de hoek van je kozijn.
De bovenste (dat potgat) kun je afblinden of vullen, zodat de scharnier-pen er niet meer in gaat.
Vullen kan op verschillende manieren, maar het best met iets hards, een schroef of bout.
De hendel blokkeerd dan als je beweegt naar de draaistand. Je moet zelf even kijken wat de beste methode van opvullen is, maar dit is de eenvoudigste oplossing denk ik. Succes! ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@wimkees, wil je die stang aan de binnen- of buitenkant van het raam bevestigen? ons raam draait en kiept naar binnen, zo'n stang zou dan heel laag moeten komen binnen, of aan de buitenkant, waar het alleen extra hulp biedt bij het naar buiten klimmen van kleuters.

Antwoorden (1)

Je kan hier op verschillende manieren mee om gaan. Het gemakkelijkste is eern draaiblokkering op het raam schroeven. Deze zijn er in een afsluitbare en niet afsluitbare uitvoering en zijn achteraf op te bouwen. Een andere mogelijkheid is het raam om te bouwen van een draaival- naar een valdraairaam. Door het toepassen van een TBT ( tilt before turn) krukje heb je de sleutel van het greepje nodig om hem in de draaistand te krijgen.
Voordeel van deze twee oplossingen ten opzichte van alleen een valraam is dat je in het laatste geval het raam niet meer van binnenuit kan wassen een de buitenkant.

Middels Pb kan ik je wel verder helpen.