met welke lak verf je een piano?

Ik heb een aantal jaar geleden een oude piano op de kop getikt. Wit, maar helemaal vergeeld en heel wat stootschade. Nu wil ik hem lakken in hoogglans wit. Dat het niet superstrak wordt, besef ik wel, dat hoeft ook niet. Wel zou ik graag willen weten of ik verf op waterbasis zou kunnen gebruiken of dat ik alkydverf zou moeten gebruiken. Heb weleens gehoord dat je voor piano's geen waterbasisverf zou moeten gebruiken. Wie helpt me uit de brand en kan mijn vraag beantwoorden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (2)

Als het geen kostbare piano is, dan is er wel een oplossing.
De gaatjes en andere beschadigingen met auto plamuur bewerken,
en dan overspuiten met een bus auto lak hoogglans.
Is het een dure piano niet zelf doen dan moet hij naar een vakman.
burgos
8 jaar geleden
Een voor de hand liggend antwoord is: gebruik pianolak. ( ja heus, dat bestaat) echte pianolak opbrengen is een tijdrovend procedé omdat de lak in kwestie steeds in hele dunne laagjes moet worden opgebracht en tussendoor nat wordt geslepen. Dat is haast geen doen. Een alternatief is een niet watergedragen hoogglans te gebruiken en die bij voorkeur te spuiten. Echter, hoe glimmender je het hebben wilt, hoe stof vrijer je moet werken. Ontvet je oude piano zo goed mogelijk en schuur oude lagen op. Doe dat zorgvuldig. Neem de tijd. Hoe zorgvuldiger je dat doet, hoe beter het eindresultaat. Gebruik een goede primer. De uiteindelijke hoogglanslak zou ik kopen in een spuitbus, aannemende dat je niet over een spuitinstallatie beschikt. Je bent een paar bussen kwijt dan , maar de kans dat het mooi is geworden is dan ook groot.