Hoe kan men voorkomen dat een touw zichzelf opwindt wanneer het om zijn lengte-as draait?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe bedoe je dat?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Door de uiteinden strak te houden....
Cryofiel
8 jaar geleden
Een touw zal zichzelf altijd opwinden als je het op de ene plek om zijn lengte-as draait en op een andere plek niet. Je kunt dat hooguit vertragen door het touw te spannen. Je kunt het voorkomen door het touw over de hele lengte om zijn lenge-as te laten draaien.
Ivana
8 jaar geleden
Wat jij bedoelt is twijnen. Dat doe ik met opzet als ik koordjes moet maken. Dan doe ik dat met wol. Eenmaal om zijn lengte-as gedraaid, zal het altijd twijnen. Je moet dus voorkómen dat het om zijn lengte-as draait.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een draaibare wartel onder of bovenin het touw, zo simpel
Ivana
8 jaar geleden
Baikema: plus, levert je (10) punten op als je het bij antwoord zet. :)
Inderdaad, je voorkomt het met een wartel!
Bordensteker
8 jaar geleden
Juist, en die bestaan ook in gelagerde uitvoeringen. Enkele voorbeelden van wartels: http://www.joostdevree.nl/shtmls/wartel.shtml

Antwoorden (1)

Dat kan je niet voorkomen. Dat is een eigenschap van het touw. In de watersport, met name zeilboten, worden er lijnen gebruikt (zeg nooit touw tegen een schipper). Deze touwen draaien nooit, of je moet ze met een twist oprollen en dan de rol uittrekken ipv te ontrollen.
Antwoord op je vraag is: vraag er in de speciaalzaak ernaar en je zult wel uitkomen op duurdere touwsoorten, die bovendien dan ook nog eens niet rekken, niet elastisch zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik begon al met het antwoord, bij antwoord bedoel ik tip.