Wat zijn de typische standaardkleuren van houtwerk binnen (kozijnen, deuren), muur en plafond?

Achtergrond:
Ik wil binnenshuis opnieuw schilderen en kies het liefst voor standaardkleur / kleurcombinaties omdat
- bij evt. verkoop door iedereen wel mooi / acceptabel wordt gevonden
- de kleur standaard leverbaar is (en niet gemengd hoeft te worden) (goedkoper)
- ik dan evt. makkelijk van merk verf kan wisselen

Vraag:
Welke kleuren/kleurencombinaties worden er typisch bij nieuwbouw/ gebruikt voor
a) binnenkozijn
b) binnendeuren
c) gestucte muren
d) plafond
e) buiten kozijnen

e) evt link naar een site waar het standaard meest gebruikte kleurenpalet wordt toegelicht.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.9K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Bij mij zijn alle kozijnen binnen in wit opgeleverd (nieuwbouw woning) De muren waren kaal maar die hebben wij ook wit gemaakt met korrel. Spagtelputz heet het ofzo iets. Ral 9000 9001 en 9010 zijn vrij standaard kleuren, wit bijna wit en iets donkerder wit. Ik heb laatst een emmer van 40 liter latex van histor ral 9010 gekocht was in de aanbieding voor €45,- erg goedkoop en deze is vaak in de aanbieding. Dekt in 1x (als de muur niet te erg vies is) en druppelt niet. Zelfs als mensen het uiteindelijk toch anders willen is wit erg prettig omdat je dan niet loopt te knoeien met grondverf of dat ze er 10 keer overheen moeten om bijvoorbeeld zwarte kozijnen grijs te maken. Van licht naar donker is makkelijk, andersom niet.

Het beste antwoord

DE typische standaardkleur voor binnenschilderwerk is en blijft nog altijd gewoon neutraal wit, heel misschien met iets van een tintje erin (levend wit< dat het niet te steriel is.

Alle ander kleuren zijn eigenlijk mode-onderhevig, en iets kiezen wat op DIT moment in de mode is, voor 1 wand bijvoorbeeld, kan het effect verhogen en het totaal aantrekkelijker maken, maar met wit zit je uiteindelijk altijd veilig.

Nieuwbouw kiest ook vrijwel altijd standaard voor wit, of voor kale muren, tenzij de koper al vooraf inspraak heeft en zijn wensen kenbaar kan maken.
De kleur van de buitenkozijnen wordt in principe in eerste instantie door de architect bepaald, en is vaak voor alle huizen in een rijtje hetzelfde. Bij een vrijstaand huis dat ook in model van de omliggende verschilt ben je wat vrijer in je keus, maar mensen houden van de standaard kleuren : wit, donkergroen, donkerblauw. (de laatste 2 in combinatie met wit / roomwit).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor kozijnen is de standaard RAL 1013, voor muren en plafonds RAL 9010. Dit zijn de kleuren waarin een bouw of verbouwing meestal worden opgeleverd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als één van de grotere toeleveranciers naar de kozijnindustrie weet ik uit ervaring dat Ral9010 en vooral Ral9001 de meest gebruikte kozijnkleur is. Daarnaast zijn ook Ral 7035 en Ral 7005 momenteel zeer populair voor het kozijn. Ral1013 kom ik er zelden tegen.