kun je houtworm onbehandeld laten?

Ik heb houtworm op een plek waar ik een wandje voor wil plaatsen. Moet ik het hout eerst behandelen of kan ik het ook op z'n beloop laten?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik snap dat behandelen uiteraard altijd beter is, maar het huis staat al 60 jaar en ik verwacht dat ook als ik het niet behandel het nog wel 60 jaar staat.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wat voor materiaal is de vloer, plafond en het te plaatsen wandje?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
vloer , begane grond, is steen, hierbovenop een stenen muur, en hier weer boven zitten de houten vloerbalken van de zolder, hier zit houtworm in
ronron1212
8 jaar geleden
Zou het maar snel laten behandelen voor je het weet is het hout zo aangevreten dat je het kunt vernieuwen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Afhankelijk van hoe ernstig de houtworm is en hoeveel van het huis van hout, moet je er niet raar van opkijken als dit voor een zstig jaar oud huis juist het begin van het einde is. Huizen gaan zelden of nooit eeuwen mee.
Ivana
8 jaar geleden
Marleen, ik weet in Engeland nog wel een paar huizen te staan van 300 jaar oud. MET houten balken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat ze er niet zijn, maar de gemiddelde levensduur van een huis ligt een stuk lager. En zolang er geen houtworm in komt, kun je dunkt me een hele tijd vooruit. Maar er nu niks aan doen kan wel betekenen dat je over een paar jaar het dak moet vernieuwen ; kwestie van kosten en baten tegen elkaar afwegen dunkt me.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarvoor hoef je niet verder dan Amsterdam.
Het zijn er niet veel meer volledig van hout, de oudste wel ruim 500 jaar.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Begijnhof_%28Amsterdam%29
De grachtengordel is ongeveer 400 jaar oud, ook veel houten balken. Is het actieve houtworm of alleen gaatjes van waar ooit houtworm heeft gezeten? Actief altijd bestrijden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Behandel het ! Zo niet Dan krijg je enorme kosten in de toekomst . Mogelijk is het al ooit behandeld ! Gaatjes zonder hout kruimels zijn al dood
Ivana
8 jaar geleden
Geef een paar grote klappen op het hout, komt er dan houtpulp uit de balken, dan is de houtworm actief.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
plus voor Ivana en Kapperkort. als het alleen gaatjes zijn zonder meel dan zijn het oude gaatjes en is de worm weg. Maar een plafond afdekken (met bijv. gipsplaat) en dan 3 jaar later komt de hele zolder naar beneden wil je ook niet.

Antwoorden (2)

Als u geen actie onderneemt om de Houtwormen te bestrijden is de kans groot dat de plaag erger en groter zal worden. Hierdoor zal er meer schade ontstaan en zullen de kosten van Houtworm bestrijden oplopen.Niets doen tegen Houtworm is daarom geen optie. In sommige gevallen kunt u zelf actie ondernemen. Echter is de schade meestal aanzienlijk en is het verstandig om contact op te nemen met een professioneel bedrijf.
8 jaar geleden
Zeker behandelen, de larve die zich te goed aan je hout kan tot wel 7 jaar leven, en de schade kan dan ook relevant zijn...