Alle soorten zand kan je voor beton gebruiken.
Maar vaak moet je de verhouding wat aanpassen en zal de sterkte van het beton wat afwijken.
Iets meer cement toevoegen is vaak de oplossing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ok, het is bedoelt als kelderkastvloer. Heb eerst stoeptegels gelegd 30*30. Daaroverheen moet een laag beton komen. Als laatste wilde ik een laagje waterdichte tegellijm aanbrengen (heb nog een aangebroken zak liggen).
Dan maakt de iets verminderde kracht op de beton niet heel veel uit toch?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee hoor voor dat doel is het prima.
Wel een cm of 5 dik minimaal doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Koop toch gewoon kant-en klaar beton bij de bouwmarkt voor zo'n kleine klus, dan weet je dat mengverhoudingen en zandsoort OK zijn.
Overigens wordt in kruipruimte vaak ophoogzand gebruikt, dat is niet geschikt voor beton. Voor beton gebruik je.... betonzand ! (dat heet zo)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat Compris zegt klopt helemaal, want ophoogzand is NIET geschikt voor beton.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij gebrek aan metselzand/ scherpzand, heb ik ook eens ophoogzand gebruikt en dat ging uitstekend.
Wel moet je wat meer potlandcement er door heen mengen, omdat de oppervlakte van fijn zand groter is dan die van metselzand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn idee was om 'afval' weer een leven te geven dus wat dat betreft vind ik eddies antwoord niet zo gek. En tenslotte zegt hij er zelf bij dat het iets minder sterk zal worden.
Wat dan wel weer de grap is is dat in van het weekend toch kant en klare betonmortel heb gekocht.. 't was in de aanbieding :) en daar ging de hollander..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel.

Andere antwoorden (1)

Nee, dat is geen goed idee als je kwaliteit wilt. Kruipruimtezand kan op allerlei manieren vervuild zijn, waardoor je niet de sterkte van de beton zult halen die je wilt hebben.