hoe sluit je 4 fittingen aan op 1 stroombron?

Ik wil zelf een lamp maken met meerdere fittingen en peertjes. 2 lampen in een kroonsteen kan, maar 4 lijkt me niet waarschijnlijk. Ik heb een huis tuin en keuken oplossing nodig aangezien ik geen mogelijkheid heb tot solderen.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2 in een kroonsteentje en nog twee in een kroonsteentje en die twee kroonsteentjes weer op een ander kroonsteentje?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nooit Krooonsteentjes gebruiken als er een betere optie is.
https://www.rexel.nl/wago/222-415/wago-verbindingsklem-5x2-5mm2-grijs/product/2700127423
Ook bij o.a. de gamma te koop.

Antwoorden (3)

Kroonstenen bestaan er ook in grotere maten. Vraag ernaar in de bouwmarkt. Als er drie in passen heb je er wat meer nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit soort gevallen gaat meestal van lamp naar lamp: de fase en de nul gaan naar de eerste lamp.
In dezelfde aansluitingen komt een tweede draad die door loot naar de tweede lamp.
Ook hier loopt weer een draad door naar de derde lamp enz.

In geen enkele aansluiting komt zo meer dan één draad wat een redelijk degelijke en betrouwbare verbinding oplevert.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het plaatje wordt niet getoond :-( dan maar via een link:
http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/52639_1_1.jpg

Toegevoegd na 25 minuten:
Terechte opmerking van Moordigger, hieronder:

In geen enkele aansluiting komt zo meer dan TWEE draden....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In meeste aansluitingen (onder elk schroefje van kroonsteentje) komen dan twee draden (behalve laatste). :)
Maar prima oplossing.
Niet.
Ik zou voorzichtig zijn met het maken van dit soort aansluitingen, omdat ze makkelijk leiden tot overbelasting van kroonsteentjes.