Aanbouw: de spouwmuur wordt met pur-schuim geisoleerd. Tot hoe diep moet ik mijn spouwmuur laten isoleren? Tot aan het maaiveld of nog dieper?

De woning staat op hoogte (vloer ligt ongeveer 50 cm boven maaiveld). De fundering loopt tot 135 cm onder maaiveld. Er is een kruipruimte aanwezig die ongeveer tot 20 cm onder maaiveld loopt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Thecis
8 jaar geleden
ik heb vorig jaar een aanbouw gemaakt. Die heb ik tot de fundering geisoleerd.
De spouw heeft een u-vorm zodat kou daadwerkelijk een behoorlijk weg door de muren moet afleggen voordat het binnen is. Daarom ligt je fundering (o.a.) zo diep.
Om mogelijk straling tussen de spouwmuren ook te minimaliseren heb ik tot de fundering geisoleerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Warme lucht stijgt altijd omhoog. Is het dan wel nodig zo diep te isoleren?
ronron1212
8 jaar geleden
Waar komt die warme lucht dan vandaan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De fundering ligt zo diep voor het OPVRIEZEN en niet voor de kou optrek!
Ik hoop voor je dat het waterdichte pur is, ander krijg je een behoorlijk vocht probleem binnen. (doortrekkend vocht van buitenmuur naar binnenmuur.
ronron1212
8 jaar geleden
hebt je dan ook niet water dicht pur?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gewone pur B.V. uit een spuitbus is NIET waterdicht!

Antwoorden (1)

Isoleren tot aan de fundering is het beste/ meest energiezuinig. In de winterperiode zal anders de kou uit de grond toch meer invloed hebben op de temperatuur in de kruipruimte. Kruipruimte staat dan weer in contact met de rest van de woning.
AlphaLimaSierra