kan je met textielverf gewoon tapijt verven?

ik wil graag mijn kamer veranderen maar ik heb blauw tapijt. Dat past niet bij de kleuren die ik wil. een nieuw tapijt wil ik niet, is veel werk en prijzig.
dus kan je ook met textielverf het tapijt verfen???

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9K

Antwoorden (2)

Mijn eerste vraag is: tapijt verven?
Je zult nooit het gewenste effect krijgen.

Maar om even terug te komen op de vraag, Textiel verf kun je wel gebruiken om alle soorten textiel te verven, zo ook tapijt. Let wel op dat het niet snel droogt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vaak willen synthetische stoffen niet hoor. Zo blijven garen ook de oorspronkelijke kleur terwijl de stof eromheen wel verkleurd. Ik vraag me af of het kan!
Nee, tapijt verven met textielverf is niet mogelijk, een tapijt is meestal een mengsel van synthetische stoffen die niet te verven zijn met de gangbare textielverven, maar behalve dat, is het ook niet mogelijk omdat tapijt meestal een vuilafstotende coating bevat. Denk er ook aan dat texielverf mengt met de originele kleur, als je wit tapijt hebt, dan heb je daar geen last van, maar als je bijvoorbeeld rood tapijt hebt en dat verft met blauw, dan zal het rode altijd te zien blijven, rood is een dominante kleur, net als blauw, maar omdat de textielverf door de coating en de stofsoort niet, of niet goed pakt, zal de blauwe verf lichter uitvallen dan bedoeld, waardoor het rood blijft overheersen met een blauwige gloed erover.
Een nieuw tapijt zal ook goedkoper zijn, dan met textielverf te gaan rommelen. Kijk eens bij Leen Bakker, de Kwantum, of Carpetright, buiten de aanbiedingen die ze hebben, koop je daar vaak voor minder dan een tientje per strekkende meter een nieuw tapijt. Terwijl textielverf veel duurder is, door de grote hoeveelheid die je nodig hebt en daarbij zal je het tapijt in de meeste gevallen eerst moeten ontkleuren met een speciaal product. Denk ook eens aan een restpartij vloerbedekking tegels, waar je vaak de leukste patronen mee kunt aanbrengen op je vloer, ook zijn deze makkelijk en goedkoop te wisselen als je eens iets anders wil..