Ik wil mijn zolder laten isoleren wat kan ik het beste doen?

Thuis heb ik een zolder waar ik momenteel nog tegen het dak aankijk. Ik denk dat het hardboard is ofzo en daar liggen de pannen op. Ik wil er een woonzolder van maken want het is heel groot. Wat kan ik het best doen, mijn vriend is redelijk handig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Als je tegen houten platen aankijkt, is je zolder dus in feite al afgeschoten en is het verder isoleren een fluitje van een cent. Wij moeten hier ook de zolderm, maar wijk kijken tussen de balken door naar de pannen, en da's weer een heel ander verhaal.

In grote lijnen komt het er op neer dat je dikke platen isoloatiemateriaal (glaswol, steenwol of van die mooie groene isolatieschuimplaten, keuze in overvloed) moet aanbrengen en die weer afdekken. Let ook goed op de balken, want die kunnen een enorme koudebrug zijn.

Via bouwmarkten en op Internet maar ook in (oude) klusboeken die je nog overal op de kop kunt tikken, is alle benodigde stap-voor-stap informatie wel te vinden. Als het echter een heel grote zolder is, kijk dan toch of het een overweging is een vakman inte schakelen, want het kan een enorme klus zijn.

'Redelijk handig' is overigens vermoedelijk niet goed genoeg, tenzij dat een understatement was. Om een dergelijke klus tot een goed einde te brengen moet je behóórlijk handig zijn, niet redelijk, en liefst ook aardig wat ervaring en inzicht hebben. Het is geen behangetje plakken natuurlijk.

In de link een leuk startpunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Naar de bouwmarkt en een de benodigde rollen met glas of steenwol kppen, een hoop latjes t.b.v. richel-werk en afwerk platen (schrootjes, panelen etc). Meestal aan het begin of het eind van deze winkels vindt je ook nog wel instructies hoe je te werk moet gaan.

Leuker kunnen we het niet maken; wel makkelijker.

Succes

ps; wel even de oppervlakte meten zodat je weet hoeveel je moet aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt tegenwoordig van die handige kant en klaar panelen, geisoleerd en al.
Dat scheelt veel tijd en werk.
Als je aan de binnenzijde gaat isoleren, is het wel verstandig om te kijken of er een dampremmende laag aan de buitenzijde onder je dakpannen zit.
Is dit het geval, dan mag je niet binnen isoleren, omdat het dakhout dan opgesloten raakt en zal verrotten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de hier bovenstaande tip nog eenvoudiger te maken zou ik je adviseren om de isolatieplaten van Fastfixx te gebruiken. Ik heb laatst mijn eigen zolder in 3 uur volledig waterdicht en brandwerend geïsoleerd. Dan hoef je niet zo ingewikkeld te doen met dampdoorlatend folie, want alles wat nodig is zit al in de kant en klare isolatieplaten verwerkt. Dit is hun website: http://www.fastfixx.nl

Veel succes!