Waarom zaagt een bouwmarkt wel houten platen en geen bitumen golfplaten?

Ik heb gevraagd of het het eenvoudig te zagen is, dat is het wel maar ze doen het niet voor je. Nu vraag ik me af, waarom niet? Is het toch niet zo goed te zagen als ze zeggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.9K

Het beste antwoord

Als ze deze platen gaan zagen dan is de zaag erg snel op. Dus kost het hun teveel zaagbladen wat het weer economisch onaantrekkelijk maakt.
Ook de opvang van zaagsel is waar, als bitumen in het zaagsel-mot komt dan kunnen ze het niet meer kwijt via het reguliere kanaal en zouden ze veel geld moeten betalen om dit (vervuilde) zaagsel te laten verwerken.
Het zelfde geld voor trespa panelen, ook die zagen ze om diezelfde reden niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ik denk dat ze daar geen geschikte zaag voor hebben
die ze gebruiken is puur voor hout
voor bitumen golfplaat kun je het best een decoupeerzaag met fijne tandjes gebruiken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dan toch wel anders dan ze mij vertelden, ze zeiden dat het met een gewone handzaag makkelijk te zagen is. Ik zie dat echter niet zo zitten omdat het lastig is om met de hand door golven heen recht te zagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daarom zagen ik ze altijd met de dik op en neer zaag in de slome stand dan scheurt de plaat niet en je kunt mooi recht zagen
Als zij bitumen gaan zagen kunnen ze hun zaag gelijk weggooien. Overigens zagen ze OSB platen ook niet altijd, wanneer ze het wel zagen is het aan het eind van de dag met een oude zaag. Dit om ongeveer dezelfde reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GOLFPLATEN:
Een bitumen golfplaat is een uit weefsel en bitumen geperste plaat die aan de bovenzijde voorzien is van een laagje fijngemalen steenslag. Golfplaten van asfbitumen zijn met een zaag gemakkelijk op maat te brengen.

Ik denk dat hun apparatuur om de houten planken mee te zagen niet geschikt is voor deze platen, ze hebben altijd zo'n hele stellage staan waar de platen worden ingeklemt. Misschien zijn de platen wel te golverig :-) hiervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK, duidelijk.
Ik denk dat het is , omdat het zaagsel van de houtplaten die ze zagen wordt afgezogen naar/in een verzamelbak/container.
Als ze nu bitumenplaten gaan zagen komt dit in dezelfde bak/container terecht, en vervuilt dan het houtzaagsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zaagblad van de afkortzaag in een bouwmarkt is meestal een univerzeel widia zaagblad waarmee diverse hout en plaatmatrialen gezaagd kunnen worden.
Maar meestal niet geschikt voor alle plaatmatrialen.
En als men daarvoor altijd het zaagblad moet gaan verwisselen kost het teveel wachttijd enword het te duur.
Kortom gezegd er word met één zaagblad gezaagd dat
voor veel doeleinde's geschikt is, maar niet voor alles.