Is er een manier om textiel te verven zonder dat het gefixeerd moet worden met een strijkbout?

Ik wil graag schoenen verven, maar ik lees vaak dat textielverf gefixeerd moet worden voordat het goed blijft zitten.
Bij schoenen is dit niet echt mogelijk, dus ben ik op zoek naar een manier om ze te verven zonder dat het met een strijdbout gefixeerd moet worden! Heeft iemand hier meer verstand van?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb trouwens ook geen droogtrommel waar ik het eventueel in zou kunnen fixeren.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Je kan in de hobbywinkel textielstiften kopen die je niet hoeft in te strijken. Gebruik ik bij mijn broeken als er weer eens een bleekwatervlek opzit.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kan ook gewone textielverf gebruiken en dan je schoenen in de oven stoppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus door de schoenen in de over te stoppen, kan ik ook acrylverf gemengd met textielmedium laten fixeren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het om sportschoenen gaat, is het onverstandig deze in de oven te zetten, het kunststof van oa de zool zal vervormen/smelten en eventueel leren stukken drogen uit. De textielstiften vind ik wel een goed idee, daarom wel een plus. Vraag een schoenmaker eens om advies, of ga naar een hobbyzaak met groot assortiment verfartikelen.

Andere antwoorden (1)

De textielverven van Dylon hoeven niet gefixeerd te worden met warmte. Gewoon de gebruiksaanwijzing volgen. Deze verf is niet toepasbaar op synthetische textiel, wel prima op katoen.