Hoe kom ik af van druk op deur tijdens aanslaan van cv ketel?

Woon in een appartement. Heb een combiketel. Deze hangt in een vrij keine ruimte maar verder volgens alle regels. Alleen deze houd constant het water op 1 en dezelfde temperatuur. Telkens wanneer deze aanslaat doet de deur van de ruimte een krakend geluid maken. Het lijkt alsof een soort druk ontstaat, waardoor de deur (hout) ff kraakt.
Wanneer de deur openstaat hoor je niets. Hoe kan ik ik dit verhelpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Door te zorgen dat er een ontluchtingsgat of kier in de deur zit. Meestal is een klein ga of kier wel voldoende. Misschien zit er een tochtstrip onderaan de deur? Wanneer je deze eraf zou halen, zou dit al voldoende kunnen zijn.
Ook kun je bijvoorbeeld een magneetstrip bij de bouwmarkt kopen, en deze zowel aan de deurpost als aan de deur bevestigen, zodat er geen speling meer in de deur zit waardoor het gekraak ontstaat. Dit laatste werkt waarschijnlijk prima (heb soortgelijk iets ook gehad met een krakende deur).

Succes! Groetjes,

André
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kennelijk is de ketel zo geconstrueerd dat hij zijn verbrandingslucht aanzuigt uit de ruimte waarin hij hangt. Die luchttoevoer moet dan ook gewaarborgd zijn. Dat is bij u waarschijnlijk niet het geval, aangezien er zoveel onderdruk in de ruimte ontstaat dat de deur gaat bewegen. Een lucht toevoergat (is eigenlijk iets anders dan een ontluchtingsgat) is dus noodzakelijk, dat kan zoals Andre666 voorstelde. Verwijderen tochtstrip is waarschijnlijk te weinig, 1 cm van de onderkant van de deur afzagen kan ook en valt niet erg op.

De deur helemaal afdichten met een magneetstrip raad ik af, omdat er dan helemaal geen kier meer is waardoor lucht naar binnen kan. De ketel zal dan waarschijnlijk afslaan op de beveiliging die de luchtcirculatie bewaakt.

De meeste ketels tegenwoordig zuigen hun lucht van buiten aan. De druk in de installatieruimte blijft dan ongemoeid, er zou dan dus geen krakende deur zijn. Daarom wil ik nog even wijzen op de mogelijkheid dat de lucht aanvoerbuis niet goed is aangesloten of is los geraakt, waardoor er toch lucht uit de installatieruimte wordt aangezogen. In dat geval dus repareren.