wat isoleert beter: een hardhouten luik van 2cm dik of een dubbelglasplaat?

Ik heb momenteel een huis met een raamwerk met drie vakken. Het grote vak is dubbelglas, de medium vak is een luik van hardhout, en het kleine vakje is ook voorzien van een hardhouten luikje. Ik ben van plan om die hardhouten luikjes te laten vervangen voor dubbelglazen platen. Omdat dat beter isoleert, denk ik... ik weet het niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Hard hout van 2 cm dik zal best wel aardig isoleren.
Maar een dubbelglasplaat doet dat beter, omdat er een laagje lucht tussen zit, dat stil staat, hierdoor is er slechts heel weinig verlies van warmte.
Tevens zou het best wel kunnen dat bij koud weer er condens ontstaat op het hardhout aan de binnen kant en via dat vocht kan je ook warmte verliezen.