Maakt het voor de geluidsisolatie van een muur d.m.v. een voorzetwand veel uit of ik 40mm of 50mm rockwool kies?

De voorkeur gaat uit naar 40 mm, maar als 50mm meer geluid tegenhoudt dan kies ik misschien voor 50mm. Ik vermoed dat het verschil verwaarloosbaar is, maar weet het niet zeker.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel veel niet maar zoek eens uit welk materiaal je gaat gebruiken, daar valt meer eer aan te behalen dan het verschil van 30 of 40 mm dikte rockwool. Als warmteisolatie niet echt van belang is, kun je beter andere materialen gebruiken.

Het beste antwoord

Ik reageer even omdat het antwoord van Slartibartfast niet klopt. Warmte-isolatie werkt op een totaal andere manier dan geluidsisolatie. In de opvatting van Sl. zou bijvoorbeeld een dikke plaat polystyreenschuim (piepschuim) een prima geluidsisolatie hebben, want daar zit stilstaande lucht in. Welnu, piepschuim doet helemaal niets wat betreft geluidsisolatie, maar is wel een prima warmte-isolator. Voor warmte-isolatie geldt inderdaad dat dat een kwestie is van de lucht in het materiaal stil houden, voor geluidsisolatie geldt dat de geluidsgolven zich "dood" moeten lopen in de structuur van het isolatiemateriaal. De energie wordt er uit gehaald door botsingen binnen die structuur. Dat betekent dus dat het isolatiemateriaal een open structuur moet hebben. Je kunt dit gemakkelijk testen door te proberen of er doorheen te blazen is. Als je er niet doorheen kunt blazen, vergeet dan maar de geluidsabsorptie.

Steenwol heeft een open structuur en zal daardoor inderdaad geluid absorberen. Het hoeft daarvoor echter niet speciaal heel dik te zijn, het dempen kan al in de buitenste lagen gebeuren. Ik denk dat je niet dikker hoeft te gaan dan 4 cm.

Een belangrijk punt dat genoemd moet worden is dat niet alle frequenties uit het geluidsspectrum op dezelfde wijze te isoleren zijn. Hoge tonen doe je met geluidsabsorberend materiaal (zie hierboven), middentonen doe je met een buigslappe voorzetwand (gipsplaten - geen hout! - met minerale wol er achter), lage tonen doe je met zware muren (steen of beton).

Succes met je klus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je uitleg is compleet, dank je wel daarvoor. De materialen zijn inmiddels al besteld, dus daar heeft je antwoord geen invloed meer op. Maar ik denk vrij goed te zitten. Ik heb 40mm steenwol en daarvoor plaats ik twee lagen gipsplaten. De wand is vrijstaand, wat betekent dat er ook nog een spouw open blijft achter de isolatie. Stilstaande lucht dus. Doet dit laatste dan dus eigenlijk helemaal niets? Ik wil je antwoord gaan selecteren als beste antwoord, maar weet niet of je mijn laatste vraag nog kunt beantwoorden als de vraag sluit. Ik wacht daar dus nog even mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind dat je een prima constructie bedacht hebt. Ik zou je alleen nog willen adviseren om een laagje vilt aan te brengen onder de voorzetwand. Je hebt de luchtruimte achter de voorzetwand wel nodig, geadviseerd wordt een afstand van ca. 10 cm tussen de gipsplaten en de stenen muur. De gipsplaten moeten namelijk kunnen bewegen om de geluidsenergie te kunnen absorberen. De afgesloten ruimte achter de voorzetwand gaat dan werken als een verend luchtkussen. Dat luchtkussen wordt soepeler naarmate de ruimte groter is, dus hoe groter de ruimte, des te beter kunnen de gipsplaten bewegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeker verdiend! Bedankt voor je heldere uitleg.

Andere antwoorden (1)

Geluid is trilling in de lucht, de beste isolatie (voor warmte / kou maar ook geluid) is stilstaande lucht. Dus met 50mm zul je ongetwijfeld een betere isolatie hebben. Rockwool isoleert door de lucht in het materiaal stil te houden.

Dit kun je vergelijken met een duikpak van neopreen. Het water in het pak staat stil en wordt opgewarmd door de lichaamstemperatuur van de duiker. Door dat het water in het pak niet beweegt blijft dit warmere water in het pak. En houd de duiker het warm. Zou de duiker echter zijn pak onderwater uit en aan doen. Zou er nieuw water in in het pak zitten en krijgt de duiker het koud tot het water weer is opgewarmd. Het principe is nagenoeg het zelfde met lucht.