Ik ga een metal stud voorzetwand bouwen en deze afwerken met gipsplaten. De ruimte is 4,36m breed en 3,40m hoog. Welk formaat gipsplaat kies ik?

Ik wil twee lagen aanbrengen. 1 horizontaal en 1 verticaal.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

gipsplaten zijn 60 cm breed. Het is lastig ze horizontaal te verwerken.
Je hebt dus 8 platen nodig van 3 meter 40
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je twee lagen wilt aanbrengen voor de stevigheid kan je beter een laag houten platen (multiplex, spaanplaat, osb) doen, en dan een laag gips. Gips kun je aan de wand beter niet horizontaal aanbrengen. Je kan ook kiezen voor een plaat als Fermacell, die is wat stevig als gips, maar heeft wel net zoveel massa. Je kan gipsplaten kopen in 60 en 120cm breed. Je hebt dus of 8 platen van 60cm of 4 platen van 120cm nodig. Ze zijn meestal 360 cm lang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ tegen geluid is dubbel gips wel weer beter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en als je een spouw/ruimte hebt, kun je er nog geluiddempend isolatiemateriaal in stoppen.