Heeft het bouwen van een vrijstaande voorzetwand (metal stud) zin wanneer het plafond en de vloer niet zwevend zijn? Het gaat om luchtgeluid.

Ik zorg dat de metal stud constructie de wand nergens raakt en gebruik foamband. Daarnaast zorg ik voor een paar mm ruimte tussen gipsplaten en muren/vloer/plafond. Dit kit ik dicht.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Ik heb thuis een voorzetwand gemaakt met geluidsisolatie en dat helpt een stuk. Je kunt namelijk stellen dat elk stukje isolatie dat je aanbrengt al helpt, maar geluidstrillingen hebben de eigenschap overal doorheen te willen gaan wat kan resoneren. Muren, plafonds en vloeren hebben die eigenschap helaas. Ik merk dus dat geluid via de zijmuren ook geluidsdragend zijn en dus langs mijn geluidswerende muur gaan. dat is jammer. Via de plafond en vloeren zal het geluid dus ook buiten de ruimte trillen, dat is zeker, maar is ook afhankelijk van de type materialen waar die van gemaakt zijn in hoeverre dat doorklinkt. Daarnaast kan je een kamer natuurlijk ook een rubberen vloer geven, dat trilt de vloer niet en je kan je plafond natuurlijk ook isoleren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoortd +1. Beste manier is een kamer in een kamer (en dan wel zo dat de binneste kamer vrij staat van de buitenste kamer.