Hoe moet ik de verwarmingdraden verplaatsen om een thermostaat op te hangen?

Ik wil graag een e-thermostaat ophangen in huis. Maar mijn huidige thermostaat (zo'n simpele ronde) hangt recht naast mijn gasfornuis.
Ik wil dus graag mijn e-thermostaat ergens anders in huis hangen.
Hoe krijg ik de verwarmingsdraadjes daar?
En als ik daarbij hulp nodig heb, moet ik dan een electricien benaderen of een verwarmingsinstallateur?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (2)

Als je het bedradingsschema van je huis hebt, kun je precies zien waar de electriciteitsleidingen lopen en kun je de draad verlengen naar een aansluitpunt in de buurt van je nieuwe thermostaat.

Veel handiger is een draadloze thermostaat die je kunt hangen waar je wilt en via een ontvanger bij je ketel communiceert. Omdat ik het idee heb dat je nog geen nieuwe hebt, zou ik dat zeker overwegen. Het bespaart een hoop ellende van draadjes die niet door de buisjes willen en vastzittende trekveren. Murphy klust namelijk altijd mee...

Let wel op dat je zekerstelt dat de draadloze thermostaat geschikt is voor jouw ketel, dat is niet automatisch het geval namelijk.
paulus811
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een draadloze thermostaat klinkt idd heel logisch. Maar helaas ik heb al een e-thermostaat van Essent.
En om het nog makkelijker te maken, ik heb ook geen bedragingschema van mijn huis.
paulus811
9 jaar geleden
Dan vrees ik dat er weinig anders op zit dan ' proberen'. Door met een nylon trekveer in een aansluitpunt (meestal op het plafond) te kijken waar je uitkomt, kun je wellicht zonder schema een afstand overbruggen. Of een gaatje in de vloer (mits dat mogelijk is natuurlijk) en de draad via de kruipruimte naar boven laten komen waar je de thermostaat wilt hebben. Je ontkomt dan niet aan een lelijk (persoonlijke mening) plastic kabelgootje of een iets mooiere van aluminium.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet toegestaan om thermostaatdraden door dezelfde buizen als het lichtnet te trekken. Daarentegen hoeft een thermostaatdraad niet door een mantelbuis: je kunt simpel telefoonkabel met cableclips langs de muur spijkeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of een plek zoeken waar aan de andere kant van de muur een minder nette ruimte is (zoals een schuur, bijkeuken of gangkast)
Gat door de muur, een kabelgootje in de schuur maakt niet uit.
je kan ook gewoon een schacht uitfrezen en daar de kabel door doen en die naar een andere plek toe leiden en dat dan weer dichtstucen