Hoe ontstop ik de afvoer van de WC als de evt verstopping tussen de verdiepingen in zit?

Er is een borrelend geluid in andere afvoerputjes op eerste verdieping als wc wordt doorgetrokken. Wat te doen? Hoe ontstop ik dat als de evt verstopping tussen de verdiepingen in zit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lang (10 minuten of langer) met zo heet mogelijk water spoelen, met een beetje geluk lost de zooi op en spoelt door.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit heeft waarschijnlijk niets te maken met een verstopping. Het doortrekken van het toilet zorgt voor onderdruk in het riool.
Het riool is kennelijk niet van een goede beluchting voorzien. Op het hoogste punt van het riool moet een open verbinding naar de buitenlucht gemaakt zijn. Het probleem is ook op te lossen met een beluchter op de afvoer van de hoogste wastafel.

Het beste antwoord

Als het geborrel uit het doucheputje komt: alles ontharen en reinigen! Putdekseltje er af en alles wat je ziet schoonhengelen ( lange haaknaald, gewoon met de vingers, ook geen ramp, het is allemaal je eigen haar en zeep) en doorspoelen en dat doe je dan voortaan 1x per maand. Vaak is een of twee haren al de boosdoener.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ga met een plopper alle afvoerputjes afzonderlijk langs en probeer deze één voor één te laten ploppen. Als dat van alle kanten af gedaan wordt heb je kans dat er ergens in het midden iets losschiet doordat er dan van alle kanten druk op wordt gezet.
Als dat niet helpt kun je beter de ontstoppingsdienst of de loodgieter bellen. Heb je een huurhuis dan zijn de kosten voor een ontstoppingsdienst misschien bij de je service-abonnement inbegrepen (bij mij tenminste wel). De loodgieter zul je waarschijnlijk dan wel zelf moeten betalen.
Ga niet met oplosmiddelen aan de gang want die schijnen meer kwaad dan goed te doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
De plopper zou ik ook even in de wc proberen te laten ploppen.
Ploppers zijn voor een paar euro te koop bij doe het zelf zaken en bij Blokker, Marskramer enz.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dit borrelend geluid duid inderdaad vaak op een aankomende verstopping,in dit geval hier lijkt de hulp van een onstoppingsdienst aan te raden.
9 jaar geleden
Het vrijkomen van luchtbellen, het borrelen dat je hoort wijst op een verstopping. Probeer eens met een trekveer de verstopping te verwijderen, wel handschoenen aan, dit is geen al te fris klusje. De trekveer is te koop bij de bouwmarkt.

Toegevoegd na 22 uur:
Wij noemden het thuis altijd de trekveer, maar de ontstoppingsveer is de gangbare naam.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een welgemeende Plus. Dit wijst m.i. inderdaad op een verstopping
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt TegenXinnig, ik heb dit ook een paar keer gehad, zo'n trekveer is een goede investering. Bij ons duidde dit inderdaad op een verstopping. Komt dit te vaak voor, dan moet je je riool na laten kijken, zeker bij oude huizen geen overbodige luxe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan, maar een trekveer is om elektra draden te trekken,
een ontstoppingsveer is voor verstoppingen.
Ze lijken op elkaar alleen zit er een andere "kop" op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@jackd: Stom dat deze nuance mij is ontgaan Maar de intentie van het antwoord klopt wel. Mvg. TX
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Jackd, wij noemden het thuis altijd de trekveer, maar je hebt gelijk, dat is een totaal ander gereedschap, ik zal het thuis aanpassen, hier heb ik het al gedaan :)
Bij ons borrelt het touchputje (het hoofdputje) als je de wc doorspoelt als het veel geregent heeft. Het riool kan op dat moment gewoon niet zoveel water aan. Kijk eens of het aan het weer ligt en anders moet je even de tips van de anderen proberen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook dan is het vaak een beginnende verstopping, gedeeltelijke verzakking, een wortel door het riool o.i.d.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jij het zegt... Ik weet niets van riolen maar ik dacht dat ik misschien een handje kon helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Enkel als aanvulling, want het kan zeker een deel van het probleem lokaliseren. Als dit het is zit het meestal laag, dus op de begane grond
Er is geen verstopping. Het probleem is de beluchting van het riool. Als je de wc doortrekt zuigt de lucht het water uit de stankafsluiters (watersloten) op de eerste verdieping. Dat kan worden voorkomen door het rioleringsstelsel te beluchten, meestal met een pijpje vanaf het dak. Er is of een constructiefout in het rioleringsstelsel, of de pijp is verstopt. Het gevolg is niet alleen gegorgel, maar ook dat de stankafsluiters te weinig water hebben, zodat het vooral in de douche zal gaan stinken. Het lijkt mij verstandig om er een loodgieter bij te halen.