hoe kan ik een geluidswerende muur maken van hout?

9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal geluidsdicht zal niet lukken, vrees ik.
liveisgreat
9 jaar geleden
ik vind hout beter dan gipsplaten, ook al omdat ik op de betreffende wand een radiator moet zien te hangen...
bestaat er materiaal waarmee helemaal geluidsdicht maken wél zou lukken dan (niet te zwaar, (heel) oud huisje dus beetje voorzichtig mee zijn...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij eigen huis en tuin zag ik laats dat ze dat gebruikten als afwerking kun je gipsplaten gebruiken maar u kunt ook voor hout gaan. Misschien beetje prijzig maar u krijgt er ook wat voor terug! Hopelijk heb ik u geholpen met uw vraag. http://www.eigenhuisentuin.nl/verbouwen/complete-klus/complete-klus/Isoleren/#.VBdBKZIaySM
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet mee eens, hout (planken en schroten) is ongeschikt als geluidwerende afwerking. Want scheuren, kwasten, kromtrekken en onderlinge verbindingen (naden) vormen evenzovele geluidlekken. Als afwerking een goed uitgevoerde buigslappe voorzetwand of dubbele wandconstructie kan het een extra bijdrage leveren voor de geluidsisolatie. Gipsplaat is voor zijn dikte relatief zwaar, is tevens enigszins buigzaam. Wordt daarom in geluidwerende (voorzet)constructies (plafonds en wanden en soms ook vloeren) verwerkt. De naden tussen de platen altijd blijvend luchtdicht afwerken, hetzij door overlapping van een tweede laag platen, hetzij met een "gewapende" pasta. Voor geluidwerende constructies is gipsplaat beter geschikt dan het gebruikelijke spaanplaat, omdat het zwaarder is. Wat dikker en dus zwaarder is de gipsvezelplaat, een gewapende gipsplaat zonder kartonafwerking. Glas is luchtdicht, relatief zwaar en tot een dikte van 12 mm voldoende buigslap; glas houdt daarom geluid goed tegen. Dunne glasplaten (4 à 6 mm) schieten in lawaaiige situaties te kort. Betere geluidwering met glas is mogelijk met een spouw tussen twee glasplaten (minimaal 5 cm). Maar dit is geen antwoord voor jouw vraag, eerder een discussie.
liveisgreat
9 jaar geleden
het eerste stuk is wel een antwoord op mijn vraag, de rest interessante info waarvoor dank.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan, blij dat ik je toch geholpen heb. Ik dacht dat je liever een antwoord hebt van hoe je een geluidswerende muur kunt maken van hout en niet daarover discussiëren. :P

Antwoorden (1)

Word een lastig verhaal omdat je last kan blijven hebben van contactgeluid,wil je geluid van buiten afschermen of geluid van de buren of een kamer in je eigen woning?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
van de buren, zie mijn vorige vraag. ik ben niet zo tuc op gipsplaten nl...