hoe maak ik zo goedkoop mogelijk een dragende terrasoverkapping van 5 x 2 m (waterdicht)?

Ik heb de prijs opgevraagd om een terrasoverkapping (dus een afdak waarop je nadien boven kan zitten) te realiseren en ik viel achterover. De prijzen lopen tussen 7000 en 13000 € voor een al bij al klein werkje.
Plus is het ding dat nog niet eens waterdicht, zodat ik voor later een "veranda" onder de overkapping nog extra werk heb.
Ik heb het liefst zoveel mogelijk hout, tenzij dat voor de stevigheid andere materialen beter zijn.

9 jaar geleden
3.1K
paulus811
9 jaar geleden
Er zal waarschijnlijk geheid moeten worden en dan verklaart dat het grootste deel van de prijs.
liveisgreat
9 jaar geleden
wat is "geheid" precies?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"dus een afdak waarop je nadien boven kan zitten"?? Wil je bovenop die overkapping zitten? of wil je er onder zitten?
En "geheid" is volgens mij dat er dragende palen heel diep de grond in worden geslagen, en hierop word het fundament gebouwd
Dit gebeurd vooral bij het bouwen van gebouwen om te voorkomen dat deze op den duur zou kunnen verzakken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou je iets meer info willen geven liveisgreat, kun je de overkapping aan een vast object monteren of moet het vrijstaand worden?
Wil je er met 2 personen op kunnen zitten of ga je er feesten op geven?
Heb je toegang van bovenaf of moet er ook een trap komen?
liveisgreat
9 jaar geleden
wel R60M ... het is niet om feesten op te geven. als ik er met mijn "naasten" op kan zitten (max. 4 personen) is dat voldoende. meestal zal ik het toch alleen zijn want niemand hier houdt van de zon...
de toegang is via een deurraam, dus van bovenaf. Ik mag niets aan mijn gevel bevestigen dus het moet vrij staan.....mag wel tegen de gevel raken uiteraard maar er dus niet op steunen.

Het beste antwoord

Dan zou je misschien eens kunnen kijken bij een bedrijf die carports in de showroom heeft staan, deze hebben behoorlijke afmetingen en zijn vaak vrijstaand.
Je kunt daar in ieder geval de constructie afkijken, de dakconstructie is meestal berekent om 2 personen (dak aanbrengen) of een pak sneeuw te kunnen dragen, je zult dus in ieder geval de dakconstructie moeten verzwaren (dikkere balken kiezen) om er met meer personen op te kunnen zitten.
Ook belangrijk is voldoende schoren om de zijdelingse bewegingen op te vangen.
Als beloopbare dakbedekking heb ik ooit wel eens 2e hands Bisonyl gebruikt (zeil van een vrachtauto) dat is oersterk en waterdicht, en ook nieuw t.o.v. andere beloopbare dakbedekking redelijk betaalbaar.
Voor ondersteuning van de staanders is een betonnen voet met paalhouder voldoende.(e.e.a. afhankelijk van de grondsoort).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan het beste balken gebruiken van 15 bij 5 cm voor de lengte van 5 meter,deze zal je moeten koppelen en ondersteunen dmv van een staander die in de grond staat op bv een poer of vergelijkbare constructie,let wel op dat je de staander goed beschermt tegen vocht,op de gevel kan je ook een balk vastzetten en dan overbrug je de 2 meter met balken die je om de 60 cm legt,de bedekking doe je met underlayment en daarna een goede dakbedekking met daarop bv speciale rubberen tegels.
Voor balkhout en wellicht ook het plaatmateriaal kan je het internet even afstruinen,dit is veelal goed 2e hands te koop