hoe kan ik een houten vloer verhogen zonder hem teveel te verzwaren (de vloerbedekking blijft hout)?

we moeten een vloer verhogen ivm een afloop. de vloer is van hout, en er komt ook terug hout op. dus hij wordt niet betegeld of gelijk was.
De vloer moet minimaal 10 cm verhoogd worden, beter nog 15 cm. Maar we kennen de staat niet van de onderbalken, dus we willen hem niet teveel verzwaren. Kan de verhoging gebeuren met bv. MDF van 2 cm dikte dat we in stukken van 15 cm zagen en dan op zijn kant op de vloer monteren (en nadien de vloerplanken op schroeven)? Of is er nog een andere optie?

Toegevoegd na 23 minuten:
ik wil het zo goedkoop mogelijk doen....

9 jaar geleden
6.4K
ronron1212
9 jaar geleden
Balkje verhogen met op maat gezaagde balken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je de staat van de balken niet weet zou ik eerst maar eens gaan kijken. Er komt toch een andere vloer overheen, dus sloop er eens een paar planken uit.
liveisgreat
9 jaar geleden
dat heb ik al gedaan, de balken zijn goed. het is een slaapkamer, er staan weinig meubels e.d. Maar ik denk dat voor een oud huis het beter is om wat voorzichtig te zijn met de belasting in de bovenste verdiepingen. Ik wilde bv. voorheen een badkamer zetten boven met bad, doch durfde het niet. de buurman deed het wel en ondervindt geen problemen, maar voor alle zekerheid...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Better safe than sorry. Een makkelijke manier:
over de volle lengte of breedte balken van :
4,5 x 14,5 die kosten € 3,65 /m1
http://www.bouwmarktdevries.nl/page11.html
stel de kamer is 4x5 meter.
elke 60 cm een balk (afhankelijk van het hout wat erop komt)
dat is 9 balken van 4 meter dis 45 meter + 21% btw = 165.- Je kan dunnere balken nemen en die op reststukken leggen, maar dat zal niet heel veel besparen. mdf zou ik niet doen, de schroeven zullen gaan werken
en bij een kleine lekkage ga je al problemen krijgen. 2e hands is vaak ook goed goedkoop hout te vinden. (opletten dat hout werkt, gebeurt niet zo snel, maar balken kunnen als ze uitzetten zelfs muren wegduwen, dus iets ruimte houden)

Het beste antwoord

Je kan beter gewoon hout gebruiken bv 2 en 3 (5 bij 7,5 cm),deze balkjes stel je op hoogte met behulp van een touwtje wat je waterpas spant,bepaal eerst het hoogste punt van de bestaande vloer en gebruik dat als uitgangspunt om je touwtje te spannen,doe dit in de lengte en de breedte.
De balkjes stel je op hoogte met bv wigjes en daarna vastschroeven,ondersteun de balkjes om de 30 cm om veren of doorzakken te voorkomen,als plaatmateriaal voor op de balkjes kan je underlayment gebruiken