kan ik voor de douchebak met 16 cm hoogte ook een gewone sifon gebruiken (ipv een douchesifon)?

voor praktische redenen moet de afvoer bij een hoekdouchebak hoger (we kunnen de vloer niet open breken, dus het moet via de muur). hij is echter standaard geleverd met een sifon zoals op de afbeelding, afvoer voorzien voor aansluiting met een buis onder de vloer. kan dit vervangen worden door een gewone sifon bij een afvoerbuisdiameter van 4cm? zo niet, zijn er eventueel nog andere manieren om een hogere afloop voor de douche te voorzien? we moeten dan wel een stuk uit de douchebak zagen om de afloop door de steken...

Picture for question
9 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik zie het probleem niet,
op de afvoer uit het plaatje kan je toch een afvoer naar onder laten gaan met een hoek van 90 graden. (of beter 2 van 45 voor een betere water doorgang)
liveisgreat
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Jackd.
het probleem is :
de afvoer van de sifon is helemaal onderaan. dus op vloerhoogte.
de afvoerbuis (bovengronds) bevindt zich op 16 cm. Mocht ik een "hogere" sifon kunnen steken, moet ik de vloer minder verhogen. Ik kan immers niet "naar onder gaan" omdat er geen mogelijkheid is om de afvoer naar onder te laten lopen, hij loopt via de muur doorheen de kamer naar een afvoerbuis. Om voldoende afschot te krijgen, zit ik dus op zeker 16 cm hoogte voor de afvoer.
Ik had een douchebak besteld van 16 cm hoogte in de hoop dat de afvoer dan ook hoog zou zijn, maar bij dit model van sifon is dat natuurlijk niet zo.
Vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat moest ik ook 3 keer lezen.. Je kan doen wat je wilt, zolang het maar goed aangesloten zit en niet gaat lekken.
Het douchewater zal misschien iets minder snel weglopen, maar dat is op zich niet erg, mocht er een laagje water in de douchebak komen te staan dan zorgt dat voor iets meer druk en gaat het weer sneller doorlopen. Je kan een sifon ook zelf in elkaar zetten van stukken buis en bochten. Je kan van de afvoer naar de 16 cm zelf een sifon maken, gewoon een stukje naar beneden en dan weer omhoog naar de 16cm. Zorgt wel dat er maar 1 sifon in zit. De bodem van de douche moet natuurlijk wel boven de top van de sifon zitten, maar dat kan niet anders als je het onder de douchebak maakt. Hier zou je zelf nog een of zelf 2 cm mee kunnen smokkelen met 4 cm buis
liveisgreat
9 jaar geleden
ja het is moeilijk om dingen te beschrijven soms...maar bedankt dat je het toch probeerde te vatten wat ik bedoel. en dat dat ook gelukt is.
dus als ik enkele bochtjes aan elkaar lijm kan ik een sifon maken? kan ik dat dan niet ook doen midden in de afvoerbuis ipv vlak onder de douche? dus een bochtje en een flexibel aansluiten op de doucheafloop, en dan in het midden van die afvoerleiding een sifon plaatsen voor de geurafsluiting (daar dient een sifon toch voor dacht ik (?)). dan kan ik de sifon maken op een plaats waar ik nadien makkelijker aan kan dan onder de douchebak.
of moet een sifon persee direct onder de douchebak?
het traag weglopen van het douchewater is niet zo een probleem, de bak is vrij diep dus de door jou beschreven druk is denk ik wel gegarandeerd. alleen moet ik zien dat er geen verstoppingen zijn natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, je kan de sifon plaatsen waar je wilt, maar als te ver weg dan gaat het alsnog in dat stuk stinken. Ik zou toch voor een kant en klaar product gaan, ook om de aansluiting op de bak goed te krijgen, dus waarom niet zoiets:
http://www.debouwmarktshop.eu/PVC-douchebak-sifon-11/2-wit
of
http://www.technowinkel.nl/webshop/Sanitair/Afvoer-en-toevoergarnituren-diverse/Sifon-voor-bad-douchebak/16-746461/Sifon-voor-bad-douchebak-Geberit-danser-overloop-wit-150.125.00.1-.html
liveisgreat
9 jaar geleden
ja, ziet er goed uit. ik vraag me af waarom ze dan met die potjes leveren zoals bij de douchebak die ik bestelde. die van geberit lijkt me ideaal, komt ongeveer even hoog uit dan de douchebakafloop. eens naar zoeken hier bij Van Marcke of zo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zal vooral design zijn van het "deksel"
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
met een flexibele buis kun je zelfs heel gemakkelijk een sifon maken door er gewoon een U-bocht in te leggen als de bovenste wand van de bocht maar helemaal onder de laagste wand van de buis ligt m.a.w. als de bocht maar helemaal vol water blijft

Antwoorden (1)

Gebruik geen andere sifon. De douchebak loopt dan niet meer goed leeg omdat bij een gewone sifon een grotere waterkolom overwonnen moet worden. Sluit de sifon aan met een flexibele afvoerbuis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
die hangt aan die "pot". maar zelfs met flexibele buis moet ik nog genoeg afschot hebben....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De verwarring is mogelijk, dat de getoonde sifon niet is waar hij op lijkt, een gewone douchebak sifon. Daarbij zit de uitloop aan de zijkant, waar op de foto kennelijk een zwarte stop zit. De afvoerbuis loopt dan horizontaal onder de bodem van de bak naar de muur. Als de afvoer in de muur vlak boven de vloer zit, hoef je de bak maar een paar centimeter te verhogen. Is het een kunststof bak, dan kan je een stukje uit de bak zagen met een decoupeerzaag.
Pas op bij het zagen van ABS. Gebruik een smal zaagje en probeer niet snel te zagen.
Een afschot van een paar millimeter is voldoende. Een afvoerbuis moet met een minimaal afschot gemonteerd worden. Bij een groot afschot droogt de buis op en ontstaan verstoppingen!
liveisgreat
9 jaar geleden
simpelm, de sifon is inderdaad niet identiek, maar de onze loopt dus af naar beneden. ttz het is hetzelfde model min of meer, maar er is geen gat in de douchebak om de flexibel door te steken. dus ik veronderstel dat men ervan uitgaat dat de flexibel in een buis naar beneden worden gekoppeld. De afvoer in de muur ligt op 16 cm. In de bronnen staat dat je een afschot moet voorzien van 1 cm per meter, en het ging niet anders dan de afloop te starten op 13 cm hoogte. Drie meter erbij is dus 3 centimeter erbij en dus 16 cm. Dus ik zit toch al met een verhoging van 16 cm voor de vloer die ik nog moet verwezenlijken. Het is een kunststof bak, dus ik kan zeker zagen. Wat bedoel je met "smal"? de zaagjes zijn standaard breedte. Maar ik heb wel nog een automatische zaag waarop ik een fijne zaag kan monteren. Minder wendbaar dan een decoupeerzaagje, wel fijner werk. welke risico's zijn er verbonden aan zagen van ABS?
Is 1 cm per meter dan te veel? We kunnen de buis nog verlagen, dat is niet zoveel werk omdat ze vast hangt met verstelbare klemmen.