Hoe kan je het best een werkblad met tegels veranderen zonder het te moeten uitbreken?

In de open keuken heb ik een toog die met groene tegels is ingelegd , ik,zie dat niet graag en wil iets moderner , wat kan , het liefste zonder alles uit te breken.

Picture for question
9 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

De makkelijkste en mooiste optie lijkt mij toch om dat blad er af te halen, maar uit jouw woorden meen ik op te maken dat je denkt dat de tegels op de bakstenen verlijmd zijn? Ik dacht zo op het eerste gezicht eerder dat ze op een aparte plaat waren verlijmd (omdat ze zover uit steken over de rand) en in dat geval kun je die plaat er natuurlijk vrij simpel vanaf halen. En er daarna gewoon een plaatje van de bouwmarkt, of natuurlijk een heel mooi gegoten of natuurstenen blad op te plakken.

Maar er zijn nog meer opties. Omdat je toch al een dun opstaand randje om het werkblad hebt zitten kun je er ook nog epoxy op gieten (al of niet met een vulmiddel) dat je kunt kleuren zoals je zelf wilt.

Of heel erg makkelijk en snel: je kunt ook een plaatje trespa halen die je dan met een heel goed merk montage kit er op kan lijmen; zo gebeurd, degelijk genoeg, en het ziet er een stuk strakker uit.

Toch is het in alle gevallen denk ik wel mooier om dat bestaande randje er uiteindelijk af te halen en te vervangen voor een nieuwe. Zulke houten plintjes (en andere materialen) kun je ook gewoon bij de bouwmarkt kopen. Je moet ze alleen even op maat af zagen in een hoek van 45 graden en dan kun je ze er op plakken.

Of tegels zoals Eddijst voorstelt, want je hebt tegenwoordig natuurlijk ook leuke modernere tegels en het is heel degelijk. Het enige nadeel daarvan vind ik zelf dat je met voegen blijft zitten (lastiger schoonhouden) en dat je meestal wat dikker/hoger uit komt dan et trespa of poxy.

Heel veel succes Doralien!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je kan tegels over tegels lijmen.
Dan moet je wel de afwerkrand aanpassen, maar dat lijkt me geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
doralien
9 jaar geleden
Ok tegels op tegels maar voor een totale leek is het me niet echt duidelijk hoe je dat mooi moet /kan afwerken ? En hoe zit dan met de rand? ( heb 4 a 5 mm over tot de huidige bestaande houten rand )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op je foto is een kleine afwerkrand te zien, die haal je er af.
En als alles klaar is, maak je daar een wat grotere weer omheen.
met een constructie kit, kan je hem er zo aan plakken.
doralien
9 jaar geleden
Ok constructiekit dat is om te lijmen , maar wat moet ik dan gebruiken voor de afwerkingrand?
Een makkelijk oplossing zonder breekwerk is harsverf
http://www.brico.be/wabs/nl/catalogus/binneninrichting.do
Al zou ik eerder gaan naar betegelen, zoals je al in een ander antwoord kon lezen, bv. met mozaiektegeltjes. Die heb je in alle kleuren, ze zijn eigentijds en makkelijk te leggen.
9 jaar geleden
Je kunt tegenwoordig ook tegels verven met speciale tegelverf, zo houd je het formaat tegels wel alleen u kunt het een andere kleur geven. Scheeld veel breken en tijd