Douchekraan geeft om de 30 seconden enkele seconden koud water?

Ik zit met volgende situatie. Beneden heb ik een hydrofoorpomp die regenwater naar mijn bovenverdieping pompt. De douche is aangesloten op regenwater. Als ik echter wil douchen krijg ik echter om de 30 seconden enkele seconden koud water door de kraan.

Ik vermoed dat dit komt doordat de druk in de ketel te laag is (als de geiser te weinig water doorkrijgt slaat deze volgens mij automatisch enkele seconden af om zo verdamping van het water te vermijden). Met een gewone kraan in de badkamer heb ik wel constant warm water aan een veel hoger debiet. De douchekraan is een nieuwe thermostatische kraan (2 weken geleden gekocht, vroeger was het hetzelfde probleem met de oude thermostatische kraan).

Weet er iemand een oplossing hiervoor?

Bedankt alvast voor de reacties!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als u een oude geiser heeft, dus geen modulerende, dan slaat de vlam pas aan wanneer er voldoende doorstroming is. Dit is om te voorkomen dat het water in de geiser te heet wordt of zelfs zou kunnen gaan koken. Omdat uw gewone kraan wel goed werkt, en deze ook een hoger debiet heeft, lijkt het er op dat er een vernauwing zit in de leiding naar de douchekop of de kop zelf, waardoor het debiet juist op de grens van vlam aan/uit zit. Misschien is de douchekop teveel verkalkt? Of heeft u misschien zelf een vernauwing in de kop aangebracht in de vorm van een waterbespaarder? Maar ook met een waterbespaarder zou de douche moeten werken. Het kan zijn dat uw hydrofoorpomp minder druk levert dan de druk die een waterleidingbedrijf normaliter levert, dat zou een oorzaak kunnen zijn van juist wat te weinig debiet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer het ook eens zonder douchekop.

Antwoorden (2)

Dan is de druk van de hydrofoor te laag ingesteld, een hydrofoor meet de laagst en hoogst ingestelde waarde, bij de laagste waarde slaat de pomp aan en bij de hoogste waarde weer uit.
Die laagste waarde staat waarschijnlijk lager dan de ketel nodig heeft.
De douche kan minder water verwerken dan de pomp kan leveren, dan slaat de pomp elke keer weer uit als de hoge druk is bereikt, de gewone kraan kan meer water verwerken en dan zal de pomp niet afslaan.

Door de lage waarde van de pomp hoger in te stellen zal de ketel genoeg druk houden.

Maar... er zit wel een maar aan, de pomp zal dan veel te vaak aan- en uitschakelen, dat heeft veel invloed op de levensduur, bij sommige pompen is er zelfs een maximum aan schakelpunten ingesteld.
Je kunt de bovenwaarde ook hoger instellen om het aantal schakelpunten te beperken, maar de pomp zal tot een hogere druk pompen, dat kost wel meer energie.
De beste oplossing is eigenlijk een groter expansievat nemen, of er een tweede bijzetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt alvast voor jullie reacties! De kraan zelf geeft wel constant warm water zonder koud te worden. Waarschijnlijk zit het probleem ergens rond de douchekop. Ik probeer vanmiddag eens om mijn pomp beter af te stellen. Nog inspiratie moest dit het probleem niet oplossen? Misschien nog een 2e bijkomende vraag. Onze ketel is van het jaar 1996, waarschijnlijk gaan we binnenkort een nieuwe ketel moesten installeren. Ik vermoed dat dit het probleem zowiezo ook zal oplossen ook al hoor ik sommige mensen zeggen dat een thermostatische kraan ook problemen geeft met dergelijke ketels?
Een geiser, vooral de wat oudere type, gaat niet samen met een thermostatische douchekraan. Zet een gewone mengkraan op de douche, dan is het waarschijnlijk opgelost.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een stokoud geisertje en die doet het prima met een thermostaatkraan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zie reactie op vorig antwoord, is niet waar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
PS, antwoord is niet waar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@simpelm, wees een beetje duidelijker, wat is er niet waar?
Alle deze antwoorden en reacties kunnen de oorzaak van een probleem zijn, een douchekop, een thermostaatkraan, een oude geiser, een te laag afgestelde pomp, een te klein expansievat. Wat is er hier niet waar?
We geven antwoorden a.d.h. van informatie die we hebben, we zijn er ter plekke niet bij.