Hoe maak je een goede mooie wandelstok van vers hout?

Ben met mijn zoontje in het bos geweest en heb wat stevige verse takken meegenomen (voor de natuurliefhebbers: die al door bosbeheer afgezaagd waren en op de grond lagen :-) )

Hoe behandel je dit hout het best? We hebben het nu ontdaan van de bast. Vervolgens laten we het een paar weken drogen om het vervolgens wat op te leuken met snijwerk, touw e.d. en evetueel met was of Cépé kleurbeits behandelen.

Maar is dit wel de goede methode?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk eens op de onderstaande link http://www.wandelstokken.com/index.htm

Antwoorden (2)

How To Make Canes en wandelstokken?

Er zijn mensen die gebruik maken van wandelstokken en wandelstokken om hen te helpen met hun mobiliteit. Meestal deze mensen kunnen bewegen, maar hebben bepaalde fysieke problemen die om hen aan een stok of te voet te gebruiken.

Hoewel men gemakkelijk wandelstokken kopen en wandelstokken van een leverancier, om het beste weten hoe ze zelf. In feite kan het maken van wandelstokken en wandelstokken worden nogal een plezierige hobby, die ook kan veranderen in een lucratieve zaak moet u het wilt.

Om wandelstokken te maken en wandelstokken, moet u eerst te hebben bepaalde apparatuur en hulpmiddelen. Je zou een scherp mes, een medium schuurpapier, urethaan, tack nodig, doek, zag en penseel.

Zodra u deze dingen klaar, bent u klaar om te beginnen met het maken van uw eigen suikerriet en / of wandelstok.

Vind een goed stuk hout, zonder knopen. Dan gebruik je zag het hout te snijden. Denk eraan dat het hout niet te hard hout aangezien het zal opdrogen en beginnen te kraken langs de lengte. In plaats daarvan kiezen voor hout, zoals grenen, ceder of ander zacht hout. Zodra u het stuk dat u zoekt, zag ongeveer 4 meter af. Deze lengte is goed als je eenmaal laten het hout te drogen, moet je af te snijden van de uiteinden en een redelijke omvang van 3 meter te krijgen.

Nadat u klaar bent met het zagen van het hout, strip uit de bast volledig uit het stuk. Zorg ervoor dat je het doet, terwijl het stuk is fris en groen. Dan laat het stuk hout te drogen helemaal uit. Het duurt meestal ongeveer een maand voor het hout te drogen.

Daarna sneed de gekraakte uiteinden totdat je een stok lengte van 3 meter. Gebruik de scherp mes om ronde van de randen aan de bovenkant van het riet totdat u voelt de top is comfortabel genoeg om je hand rusten. U kunt gebruik maken van een grip tape om u de nodige grip op de top van de stok.

Gebruik het schuurpapier te polijsten het riet. Het tuig doek moet worden gebruikt voor het verwijderen van het stof dat zich ophoopt tijdens het schuren. Zodra het riet glad wordt, van toepassing urethaan aan. U kunt ook lak of polyurethaan. Zorg ervoor dat u toestaan dat de urethaan te drogen tussen elke laag. Gebruik ook staalwol na de vacht droogt op te heffen die stofdeeltjes en vervolgens afmaken met de tack doek. Het duurt ongeveer 2 lagen urethaan aan de stok te maken of stok lopen er goed uitzien.
Zodra de tweede laag droogt, bent u helemaal klaar voor gebruik uw suikerriet of wandelstok.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je was me net voor +1
Rieneke1
14 jaar geleden
dit is toch geen nederlands?
beter vertaal je het in je eigen woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie het nu ook, maar het is vertaalt via google, zie de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een zag?
Dat is ook hoe ik het jaren geleden heb gedaan. De stok ontdaan van bast, laten drogen, bij kop en punt grof gevormd door het hout te snijden.

Toen uitgebreid geschuurd, beginnend met een grovere korrel en toen steeds fijnere korrel, net zolang tot het hout zo glad aanvoelde als zijde.

Tot slot heb ik het hout behandeld met (kleurloze) bijenwas, meerdere lagen, met telkens een dag ertussen om het goed in te laten trekken. En uiteraard het geheel uitgebreid opgewreven met een droge zachte doek.

Ik gebruik die wandelstok nou niet echt regelmatig, maar hij gaat wel al een jaar of tien mee.

Als je een lichte houtsoort hebt, hou er dan wel rekening mee dat bijenwas zorgt voor een zekere vergeling van het hout. Prima als je dat mooi vindt (mijn stok heeft een gouden glans die ik schitterend vind), maar als je het hout zo licht mogelijk wilt houden, óf als je het een totaal andere kleur wilt geven, is bijenwas niet geschikt.

Als je hem eenmaal uitgebreid hebt behandeld met was, is er ook geen gemakkelijke weg terug meer, je lakt of beitst daar niet zomaar meer overheen.