Hoe laat ik een vloer aflopen van een douche zonder douchebak?

Er is al een vraag gesteld over de noodzaak om bij een inbouwdouche de vloer te laten aflopen. Er werd daar gesuggereerd om dit zeker te doen en ook om kleine tegeltjes te leggen. Dat ben ik beiden van plan.
Nu vraag ik me enkel af hoe ik een vloer kan laten aflopen. De vloer is namelijk één geheel. Al verduidelijking voeg ik nog eens de tekening erbij. De vloer bestaat uit houten planken met daarop 2 grote stukken watervast MDF (waar ik de tegeltjes zal op bevestigen).
Ik kan natuurlijk het stuk MDF waar de douche staat, laten aflopen naar de afloop, maar dan krijg ik een ongelijke vloer met in het midden een oneffenheid omdat dat ander stuk wél recht zal liggen.
En ik wil juist dat die vloer één geheel vormt, zodat die douche helemaal geïntegreerd is in de rest (dus eigenlijk niet opvalt als er niemand doucht). Het andere alternatief is de hele vloer laten aflopen, maar is dat opportuun? Je kan dan wel "zeeziek" worden als je de badkamer binnen stapt als die vloer schuin ligt. Plus rolt alles dan naar de laagste kant.
Dus : is er nog een andere oplossing?

Picture for question
9 jaar geleden
25.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
(watervast) mdf: ik zou maar heel veel kimband en vooral veel kimpasta (van eurocol) gebruiken.
liveisgreat
9 jaar geleden
ook als ik de mozaïek met watervaste voeglijm voeg? normaal gezien moet hij dan perfect waterdicht zijn....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou dit uitbesteden, het is vrij ingewikkeld dit zelf goed te doen. Bovendien kan iemand die er verstand van heeft de berekening beter maken. Het is op een grotere ruimte maar een klein deel dat afloopt.
liveisgreat
9 jaar geleden
ja, Crea, maar ik ben nu eenmaal zo een gedreven doe-het-zelver en hou enorm veel van klussen. helaas is het veel met trial-and-error maar ik heb toch al heel wat gerealiseerd, bijna heel mijn huis is inmiddels door mezelf gebouwd. Dit is een nieuwe uitdaging en zeker niet evident, maar ik doe het echt stap voor stap en zoek en vraag veel raad, ervaringen e.d.m.
als het echt niet lukt, zal ik zeker hulp inroepen, maar eerst wil ik het alleen proberen... bedankt voor je suggestie in ieder geval hoor!!!
liveisgreat
9 jaar geleden
mijn huis is natuurlijk niet door mezelf GEbouwd, maar VERbouwd....:-). een kleine nuance toch.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wij hebben ook veel ruimtes in huis zelf verbouwd en gebouwd, echter, dit is specialistisch werk, dat (denk ik, misschien zit je in de bouw) te moeilijk is om zelf te doen zonder ervaring. De afloop moet kloppen. De tegels moeten zo schuin lopen dat het water wegloopt en je er prettig op kan staan. Zie in dat je niet alles zelf kunt, hoe graag je dat ook zou willen. Desnoods vraag je hulp aan de vakman en doe je een groot gedeelte zelf. Zelf doen en later weer uitbreken kost heel veel energie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben hierin geen specialist, het kan wel:
lees de 4e (of 5e) post (van Peter) hier:
http://www.klusidee.nl/Forum/about42414.html Voor zover ik weet is een voeg nooit 100% waterdicht. Op beton e.d. geen probleem.

Het beste antwoord

Op een houten vloer + mdf platen kun je echt niet zomaar gaan tegelen, helemaal niet voor een inloopdouche. Dat is echt vroeg of laat, maar zeker binnen 2 jaar, vragen om lekkage. De houten vloer blijft altijd werken en de tegelvoegen zullen openscheuren. Wel minimaal dat je het bijna niet ziet, maar op den duur gaat water daar echt doorheen. De oplossing: dunne zwaluwstaart-platen erop (van die metalen platen met gootjes). Voldoende dikke laag beton erop (neem lichtgewicht beton) om een stevige niet-werkende vloer te krijgen. De betonlaag maak je aan de kant van de afvoer iets lager, dan heb je meteen afschot. Je hele vloer gaat zo iets hoger komen, totaal ongeveer 5 cm, let daar wel op met de drempel en deur en eventueel hoogte van wasbak en toilet.
Zelf doen is leuk, maar soms is het echt verstandig om even een vakman mee te laten kijken. Al is het maar voor advies. Een badkamer met (dure) mozaiektegeltjes is niet iets dat je even 3 keer opnieuw gaat doen omdat je graag wil leren van je fouten.

Toegevoegd na 27 minuten:
Terugkomend op de vraag zelf: heb je al een waterpas op de huidige vloer gelegd? Grote kans dat er al een toevallig afschot in zit. Gebruik dan het huidige laagste punt - of iets in die richting - voor de afvoer. Heb je geen afschot of te weinig, of je wil het toch iets verleggen, dan zul je met een extra dikke laag lijm (eventueel in 2 lagen aanbrengen) dat moeten opvullen. Ga met dunne lagen niet met 2 dingen over elkaar werken, dus niet 'goedkoop betonlaagje' onder de lijmlaag doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
Immi, zelfs lichtgewichtbeton is te zwaar voor mijn vloer, evenals zwaluwstaartplaten. ik heb dit door een architect laten vaststellen. dus ik moet een andere oplossing verzinnen.
als het echt niet anders kan, moet er toch een douchebak komen, maar ik geef de hoop niet op en verken alle mogeljke pistes.
mocht ik er niet uit geraken, bel ik uiteraard een specialist....
hahaha, "wil leren van je fouten" inderdaad... zo ben ik wel, maar met mozaiek is dit geen optie gezien de prijs idd...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als gewicht een issue is, dan zou bij mij als eerste de grote glazen scheidingswand verdwijnen uit het ontwerp.
Als je vloer de badkamer niet kan dragen, dan moet je wellicht de vloerconstructie verstevigen. Dat wil je niet, snap ik ook wel, maar om dan maar gewoon tegeltjes rechstreeks op je mdf ondervloer te plakken lijkt me geen duurzame oplossing. Als je er toch voor gaat, gebruik dan goed elastische-tegellijm. En controleer regelmatig je voegen, vooral in de aansluiting vloer-met-wand.
Overigens is het niet nodig om mozaiek voor je hele vloer te gebruiken. Als men het heeft over 'kleine tegels' voor de vloer, dan bedoelt men meestal tegels van 10x10 of 15x15 cm. En dus niet van die joekels van 40x40 of 50x50 cm.
liveisgreat
9 jaar geleden
Ik woon in een historisch pand, dus afschot is er genoeg. de vloer helt naar voren af, dus richting douchewand en afvoergootje eigenlijk... Maar ik heb de rest van de kamer al "geëgaliseerd" door een dragende houten vloer te leggen die de afschot opvangt, alleen het badkamerstukje nog niet (het is een badkamer "en suite" met een slaapkamer waar vaak visite slaapt. Maar als er geen visite is, wil ik hem graag gebruiken. ik heb nu enkel een smalle originele bad in gietijzer, heel mooi maar een badwand past daar letterlijk niet op. Dus een douche ware welkom.)..
De glazen scheidingswand hangt aan de muur dus steunt nauwelijks op de grond. Ik hang sowieso zoveel mogelijk aan de muur om de belasting voor de grond zo minimaal mogelijk te maken....
Okee ivm de kleine tegels maar ik vind mozaïek zo mooi. Jammer als het niet geschikt zou zijn... er zijn natuurlijk ook veel voegen in dus veel kans op lekkage als de voegen zouden loskomen....
ik vraag me af of ik voegen die loskomen kan herstellen als bij controle blijkt dat er bv. scheurtjes in zitten ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mozaiek kan wel, hoor. Het probleem zit vaak juist in grotere tegels. Als je vloer 1/10 mm beweging heeft, dan kan de voeg al een 1/2 mm beweging krijgen omdat grote tegels de beweging meer doorgeven. Wat dat betreft: hoe kleiner de tegel hoe beter. Gebruik elastische tegellijm en voegmiddel, dan kan het de minimale speling van de vloer waarschijnlijk wel opvangen. Kit in de hoeken (kimband eronder) moet je gaan vervangen als het loskomt. Maar ook daar geldt: goede elastische kit gebruiken. Gaat het later toch fout, kun je altijd nog je hele vloer met hars overgieten.
Ik heb zelf 2,5 jaar een badkamer gehad met houten vloer. Gewoon een heel blik botenlak erop gegooid en alle naden met siliconenkit dichtgemaakt. Moest het wel elk jaar een keer bijwerken, maar het was heel mooi. Het was een tijdelijke woning die gesloopt ging worden, dus ik kon me wat risico permitteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bekijk de optie eens van Max4 wapeningsplaten (http://reppel.nl/nl/staalplaatbetonvloeren/max4)

Andere antwoorden (1)

De vloer minimaal laten aflopen zorgt ervoor dat je niet zeeziek wordt, en dat het water toch goed wegloopt. Hiervoor is het het mooiste denk ik om de afvoer niet tegen het korte muurtje te plaatsen, maar aan de overzijde, of eventueel rechts op de tekening. Dan is het veel makkelijker realiseerbaar. Nu de tegels nog niet liggen kun je relatief simpel nog wijzigen denk ik.
Een andere mogelijkheid afgaande op te tekening is toch een heel kleine afstap maken richting de douche, ter hoogte van de douchewand. En dan alleen het douchegedeelte naar de afvoer af laten lopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
wat bedoel je met een afstap? een barrière of zoiets? en hoeveel is "minimaal" (per lopende meter : hoeveel centimeter is haalbaar zonder zeeziek te worden en toch nog effectief?
Ritsuka
9 jaar geleden
zo hebben mijn ouders het ook in de douche, waar de douchewand begint liggen de tegels een cm of zo lager, en vanaf daar loopt het schuin af
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Per strekkende meter is een centimeter afschot al genoeg om je water weg te laten lopen. Daar wordt je echt niet zeeziek van. Maak je de douche in de hoek waar \ie nu staat, dan heeft een richeltje geen zin. Die komt dan 60 cm uit de wand (of voor je deur en dat wil je niet). Al het water spat toch wel voorbij die 60 cm.