hoe maak ik zo een klein mogelijke instapdouche?

Ik heb een aantal onderdelen gekocht, maar zie nu dat het moeilijk wordt om de douche te ontwerpen. Als ik de douche zet waar ik ze wilde zetten, kom ik in problemen met de toegangsdeur (iemand die naar het toilet moet, moet dan passeren aan de douche maar heeft nauwelijks plaats hiervoor)
Ik heb een langwerpige afvoer van 1 meter gekocht plus een glazen douchewand van 1 meter als scheidingswand met de wasbak. hoe kan ik nu zo klein mogelijk een instapdouche maken, die toch genoeg ruimte biedt?
Kan ik het water vrijuit in de badkamer laten stromen dankzij die brede afvoer, of is dit risicovol?

Toegevoegd na 11 uur:
het toilet waarvan sprake staat niet op de tekening, het bevindt zich tegenover de wasbak in een inham.

Toegevoegd na 5 dagen:
allemaal goede tips, bedankt!

Picture for question
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een tekeningetje met afmetingen maakt het meedenken een stuk makkelijker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had ook een klein hoekje voor een douche met ook nog een schuin dak.
Ik heb er voor gekozen om bij de bouwmarkt 2 zgn harmonica badwandjes te kopen (zie link, ik heb ze van 110cm). Er is eerst een soort douchebak gemaakt 7cm hoog en zo breed als de wandjes. Als ik douche vouw ik de deurtjes dicht en als ik klaar vouw ik ze open, zo hou je de hele ruimte eigenlijk beschikbaar. Ik prijs nog iedere keer de dag dat ik dit zo bedacht heb.
http://www.sanidepot.be/douches/badwand/lafiness-badwand-aquarius-140-cm.html
liveisgreat
9 jaar geleden
leuk idee! mijn douche staat gelukkig niet onder een schuine wand, maar dan nog heb ik te weinig plaats.
ik wil nu wel geen douchebak maken...maar misschien houden deze badwandjes toch al bij al heel wat tegen omdat het water er rechtstreeks op spuit. Ik zal het eens gaan bekijken bij de doe-het-zelf hoe dat in elkaar steekt.
heel erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die douchewandjes hebben zo'n rubber onderkant die inderdaad wel water tegenhoud
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Tjidske, ik begrijp niet helemaal hoe je de ruimte beschikbaar houdt als je de deuren openklapt, want dan zit je douchebak van 7 cm hoog toch nog in de weg?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoel meer dat je dat je het douchegedeelte nog kunt gebruiken om een wasrekje of zo neer te zetten, als je een cabine hebt kan dat niet

Antwoorden (4)

Je zou in plaats van een vaste scheidingswand daar een klapdeur kunnen maken die je plat tegen de muur aan klapt als je de douche niet gebruikt. Waarschijnlijk kan je de vloer van de douche het beste af laten lopen naar de muur en de afvoer aan aan die kant maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
dat van dat "aflopen" vind ik een goede idee... Ik moet nog zien hoe ik dat aanpak; misschien best nog eens een aparte vraag over stellen.
ik zal eens op zoek gaan naar van die klapdeuren. Ik heb ze nog niet gezien, tenzij ingebouwd in een douchebak, maar ik zal eens wat meer gespecialiseerde winkels bezoeken.
ik zou juist de glazen wand tussen de wastafel en de douche vast maken, als je de onderkant dicht kit komt daar nooit vocht doorheen, en de goot dwars daarop richting badkamer. Zo stroomt je water nooit de badkamer in, en hoef je geen verhoogde douchebak te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
44 centimeter om je langs te wringen naar het toilette of de wasbak lijkt mij wel wat krapjes
liveisgreat
9 jaar geleden
het is niet helemaal juist getekend, tegenover de douchewand is een kleine inham van 53 cm met toilet. Je moet dus niet door die 44 cm kruipen, maar een klein ommetje maken langs die inham. Maar door die schuine muren blijft het toch allemaal erg krap...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je kan de douchewand korter nemen, of eentje met scharnier in het midden, maar liveisgreat had hem 1 meter breed getekend, dus ik heb die wand zo laten staan. Het ging mij om de plek van de goot, en daar stap je zo overheen, dus die ligt niet in de weg.
liveisgreat
9 jaar geleden
Pokemon, de douchewand is al gekocht... dus ik zou het liefst deze douchewand behouden. zoals gezegd : er is een inham dus er is meer dan 44 cm om te passeren.
Die scharnierende douchewand lijkt me dan meer iets voor vooraan, iets dat ik tegen de bestaande wand kan klappen als ik niet aan het douchen ben bv.
Kan de douche niet voor het raam? Dan de douchewand haaks op de muur waar het raam in zit, tussen douche en toilet-nis? De wasbak komt dan naast de deur.
Anders komt je douche wel heel dicht bij de deur en zal er altijd water tegen de deur komen en misschien over je drempel de gang in lekken. Ik weet niet hoe de deur open gaat en waar het lichtknopje zit, maar dat is misschien ook iets om rekening mee te houden?
Hoe je het ook doet: een badkamer aanleggen doe je niet elk jaar opnieuw. Als iets niet past, dan past het niet. Jammer dan van je al gekochte spullen, maar misschien beter nu een kleinere douchewand kopen, dan volgend jaar na veel ergernis door te smalle doorgangen toch de boel weer willen slopen.
Ik heb ook een kleine douche en helemaal geen douchewanden of gordijnen. Na het douchen de trekker over de vloer en een doekje over de wasbak en klaar. Spulletjes die droog moeten blijven staan hoog genoeg op een schapje aan de zijmuur. Liever elke dag even alles droogmaken, dan tijdens het douchen met kont en ellebogen tegen muren en wandjes stoten of aan douchegordijnen blijven plakken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Douchegootje zou ik tegen de wand doen, of bijna tegen de wand. Er blijft altijd water op en omheen liggen vlak na het douchen. Maak je de goot in het midden, dan loop je daar steeds doorheen. Er komt dan ook veel meer vuil in. En afschot maken naar 1 kant is al lastig genoeg. Met de goot in het midden, maar niet over de hele lengte van de ruimte, moet je afschot maken in 3 vlakken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
Immi, het probleem is dat aan het raam een schuine wand is. daar kan geen douche onder, wel een wasbak en een toilet maar geen douche dus. Ik zit wat gevangen in die kamer : er loopt een balk doorheen, één wand is schuin door het zadeldak, er is weinig licht....
De schakelaar heb ik buiten de badkamer voorzien, lijkt me véél veiliger. Ik heb gemaakt dat het natte gedeelte niet aan elektriciteit grenst. Dus daar moet ik niet verder rekening mee houden.
Douchegootje tegen de wand is zeker een optie, je hebt gelijk; anders loop je er constant doorheen. Een afschot aan één kant is idd al meer dan lastig genoeg pffff...
Zo heb ik het gedaan op mijn m² om te voorkomen dat de hele douche steeds helemaal nat wordt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hoe kan dat nou, de afbeeldingen komen er niet bij. Zal ze even verkleinen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
ah, super... spat het water er niet overheen soms of lukt het zo?
ik vind het trouwens best meevallen qua uitzicht ook ....en als je het wegklapt toch echt een mooie douche
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het wat spat er nooit overheen (de wandjes zijn inc dat randje 147cm, douche hangt op 190cm en ik ben 171cm)
Ik heb de wc er niet dus komt er nauwelijks bezoek en in principe kom ik alleen om te douchen en de was te doen. Ik ben er erg tevreden over. Het zit overigens al 11 jaar zo, dus die wandjes doen het ook prima, worden iedere dag in en uitgeklapt.