Wie weet uit eigen ervaring een nauwkeurige laser of ultrasone afstandsmeter ong 100 euro voor huisverbouwing en tuininrchting?

Ik ga een jaren-30 woning renoveren en bijbehorende tuin met garage opnieuw indelen en aanleggen. Ik heb een gekreukte oude A2 blauwdruk als leidraad. Daarom heb ik behoefte aan een betrouwbare, nauwkeurige en robuuste digitale afstandsmeter, laser of ultrasoon. De langste afstand te meten is 30 meter, de kortste 1 m. Moet geschikt zijn om de lengte en breedte van het het huis, dakvlak, vloeren, muren, plafondhoogte enzovoort te meten met 5% nauwkeurigheid. Budget ± 100 euro. En welke winkel/webshop is voor advies en aankoop aan te raden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie ervaring met de winkel en het merkt Bosch Blauw:
Niet met dit specifieke product, maar ik zou deze kopen voor dat geld.
http://www.toolsxl.nl/bosch-blauw-dle-40-laser-afstandsmeter-batterij-15-aaa-p-7184.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5% is trouwens zeer onnauwkeurig, dan kan je de goedkoopste kopen die je tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ook zeer goede ervaringen met bosch. De plr 25 om precies te zijn. Maar deze gaat maar tot 25m.

Het beste antwoord

Ik heb al 7 jaar erg veel plezier van de Bosch PLR30, destijds ergens gekocht voor €70. Ik weet niet of die nog verkrijgbaar is, maar de Bosch DLE40 lijkt er wel veel op. Is wel robuust denk ik, vanwege de rubber stootkussens, maar ik heb hem nog nooit laten vallen om dat uit te testen ;-). Bij deze winkel verkrijgbaar voor € 80 : http://tinyurl.com/lbkocd5

Het fijne is dat hij net zo nauwkeurig is als een rolmaat. Meerdere keren meten op dezelfde stip geeft altijd hetzelfde precieze resultaat. Koop nooit een ultrasone, ook niet die met een aanwijs lasertje. Door geluidsreflecties tegen andere objecten, bijvoorbeeld bepaalde randen of meubilair, weet je nooit precies wat je aan het meten bent. Het meetveld is namelijk vele malen breder dan de aanwijs-laserstip suggereert. Ultrasoon meten kan alleen tegen vlakken die loodrecht tegenover het meetinstrument staan. Omhoog meten tegen een schuin dakvlak gaat niet, want het geluid weerkaatst dan niet rechtstreeks terug naar de meter. Bovendien is een akoestische meting afhankelijk van temperatuur en vochtigheid.

Het fantastische van een echte lasermeting is dat je inderdaad precies alleen op de stip meet die je ziet. De hoogte van je dakvlak kun je zelfs bepalen door tegen de onderkant van de nokvorst te richten (vereist wel een vaste hand!), dit zou akoestisch nooit lukken. Buiten meten doe ik overigens meestal tegen de avond, omdat bij veel omgevingslicht de laserstip in de verte moeilijk te zien is. Ik bevestig ook wel eens een stuk wit papier op een te meten object om de laserstraal buiten beter zichtbaar te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Okee thinker dank voor de informatie. Ik ga zien of de DLE40 vergelijkbaar is met de PLR30.