Hoe kan ik een beetje gemorste lak van mijn muur verwijderen?

Onze muren zijn net gespoten en die wil ik graag netjes houden, maar ik heb een beetje lak gemorst en dat blijft zo glimmen. Hoe krijg ik dat weg?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.7K

Het beste antwoord

Er zijn meerdere manieren om de lak te verwijderen (ik ga er van uit dat je muur verticaal, dus een wand, is). Als het gemorste een andere verf is dan de gespoten verf, kun je het volgende doen:
(1) Als je DIRECT na het spuiten de verf hebt gemorst: opnemen met wat keukenpapier en het getroffen stukje nogmaals licht spuiten.
(2) Als de gespoten verf al goed droog en hard is (en je het morsen direct merkt), kun je zo snel mogelijk na het morsen de lak opnemen met keukenpapier of een schoon doekje wat zonnebloemolie of olijfolie. Is de lak op waterbasis, dan met water op een keukenpapiertje direct na het morsen opnemen.
(3) Merk je pas achteraf dat je gemorst hebt, dan kun je de gemorste verf, als die op oliebasis is (kleine spetjes) wellicht proberen voorzichtig weg te krabben met een horlogemakersschroevendraaier. Neem er de tijd voor. Bij verf op waterbasis gaat dit veel moeilijker dan bij verf op oliebasis; dus wellicht zul je na het krabben alsnog
moeten overspuiten, en het kan dat je dit blijft zien. Ook als je niet overspuit, kan je behandelde plekje enigszins blijven opvallen.

Als je hetzelfde product waarmee gespoten is, hebt gemorst en je vindt alleen het glimmen vervelend (de kleur zal precies hetzelfde zijn) kun je:
(1) een stukje zeer fijn bandschuurpapier (korrel 320 bij voorbeeld) wat schuurmiddel op textiel is, oprollen en dan met een uiteinde heel zachtjes over de gemorste druppel gaan. Ook her zal verf op oliebasis beter resultaat geven dan op waterbasis.

Nog wat algemene tips:
(a) Werk met heel kleine stukjes tegelijk.
(b) Als je een lange zakker op je muur hebt kun je beter de wand met een keukensponsje of heel fijn schuurpapier met weinig druk (daarbij neem je dan geen rolletje, maar gewoon vlak gehouden schuurband) schuren en dan opnieuw spuiten.
(c) Probeer, als je het morsen pas achteraf merkt, de methode die je gaat gebruiken uit op een proefstuk (stukje wand dat normaal achter een kast of bank zit) je kunt het resultaat dan beoordelen.
(d) Vraag je af of het werk (1) de moeite waard is en (2) niet leidt tot een nog opvallender vlek -- testen op een proefstuk!
(e) lees altijd de productinformatie.
(f) heb je echt een grote klodder gemorst en merk je dat pas achteraf, dan methode (b) en overspuiten, en hopen dat het niet te veel zal opvallen!

Veel succes

Willem