wat zijn de risico's als je een bad/gootsteenafvoer op de afvoer van het toilet aansluit?

Een vijftal maanden terug stelde iemand de vraag of je de afvoer van het wc ook voor het bad kan gebruiken. Ik heb nu een toilet geïnstalleerd op het tweede, en volgens het antwoord op die vraag kan je op de afvoer van het toilet ook de afvoer van het bad aansluiten (in mijn geval zou het gaan over een douche en een wasbak).
Nu zou dat bij mij heel veel werk uitsparen, dan hoef ik geen gat door de muur te maken en geen heel buizenwerk te installeren (jammer genoeg heb ik de buizen al gekocht, maar tja, kan ik misschien nog voor iets anders gebruiken...).
Maar er staat ook dat je voorzorgmaatregelen moet nemen. Wat zijn hier dan wel de risico's en hoe vermijd ik deze (op lange termijn). En komt er bv. niet teveel "kracht" op het t-stuk onderaan de toiletafvoer als ik er ook nog douchewater en gootsteenwater in laat lopen? En hoe zit het dan met de beluchting van douche en gootsteen, waar moet ik die dan plaatsen?
Zijn er nog aandachtspunten/risico's?
En is het sowieso even goed dan een aparte afloop of doe ik toch beter een aparte afloop, ondanks het extra werk?

9 jaar geleden
32.7K

Het beste antwoord

Ja, dat kan wel, het kan in bepaalde gevallen juist gunstig zijn omdat je daardoor minder kans hebt op verstoppingen in de afvoerbuis van het toilet, door een douche aan te sluiten heb je meer doorstroming zonder b.v. toiletpapier.

Of je stank krijgt via de putjes van je douche of wasbak hangt sterk af van je ontluchting en het verval, bij het doortrekken zal een grote hoeveelheid water het riool in moeten en kan daardoor achter de watermassa een vacuüm trekken,
dit vacuüm kan daardoor de sifon van de douche en wasbak leegtrekken waardoor ze geen stankafsluitende functie meer hebben.

Een ontluchter kun je het best aansluiten tussen de toiletafvoer en een andere aansluiting zoals een douche b.v., op deze manier kan de ontluchter zijn werk doen voordat er andere afvoeren vacuüm getrokken worden.
De ontluchter zelf zal altijd hoger moeten zitten dan de (toilet) afvoeren en de buis ervan mag nooit water in kunnen blijven staan.

E.e.a. is ook afhankelijk van je riool aansluiting, openbaar / pers / septictank,
en het verval van de buizen (bij een groot verval zal er sneller vacuüm getrokken worden)

Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
Okee, dat zou me veel werk sparen.
De aansluitingen zijn als volgt :
- een apart toilet met sterk verval, rechtstreeks naar openbare riool.
- naast het toilet een wasbak
- naast de gootsteen een douche.
ik zou die buiten van wasbak en douche dan in één buis willen centraliseren, en dan die buis aansluiten op de toiletafvoer. Dus is het een optie om dan op die ene buis, waar dus de buizen van wasbak en douche in uitkomen, daar de verluchter op aan te sluiten? en mag ik dan zo een verluchter nemen die je binnenhuis kan gebruiken? dus waarvoor je geen gat door de muur moet maken?
Als je zegt dat de ontluchter hoger moet zitten dan de toiletafvoer wordt het wel moeilijker, tenzij ik de verluchter bv. zou kunnen aansluiten aan de afvoer van de wasbak (de douche is een instapdouche met een afvoerrooster (dus een groot rooster dat je niet kan afsluiten, zoals je vaak ziet in zwembaden etc, wat vergelijkbaar met een afvoerrooster voor regenwater ....). Zo een rooster is sowieso dus lager dan de toiletafvoer......
Dus mag ik een binnenontluchter gebruiken, die ik aansluit bovenaan de afvoer van de wasbak (die vlak naast het toilet staat) , ook al staat de douche àchter de wasbak (en komt dus de afvoer van de douche eerst in de afvoer van de wasbak vooraleer naar het toilet door te stromen)....
Hopelijk is dat een beetje duidelijk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even voor mijn beeldvorming: de afvoer van het toilet is 110 mm.
Klopt dat?
Is het een inbouwtoilet, zo ja, kun je daar nog achter / bij komen?
Om de doucheafvoer op afschot te krijgen zul je deze in of onder de vloer aan moeten sluiten, kun je daar ook nog makkelijk bij?
liveisgreat
9 jaar geleden
afvoer idd 110 mm. de afvoer van het toilet loopt een deel bovengronds doorheen de aangrenzende toekomstige logeerkamer (de badkamer werd ca. 20 cm. verhoogd om een vlottere afloop van water te verzekeren en de afleidingen van de douche te kunnen plaatsen. ondergronds is niet mogelijk, omdat ik dan balken zou moeten doorzagen....), dan loodrecht naar beneden (door de woonkamer en nadien door de bergkamer) in de afvoer naar de buitenriool. Het is een opbouwtoilet, ik kan nog aan alles goed bij omdat alles maar provisoir is geïnstalleerd ikv toekomstige betegeling vloer.
De badkamer is mini en U-vormig. Het toilet zit in rechter lange zijde van de U, met de achterkant en afloop naar de korte zijde (zogezegd de onderkant van de U) en van daaruit rechts verder de logeerkamer in (die ligt rechts van de lange zijde van de U). Aan de linker lange zijde (tegen een muur) zitten eerst wasbak en dan douche. totale breedte is 1,30 meter, lengte 2 meter.
Ik zou de afloop van de koppeling van douche/wasbak aan de toiletafloop in het slaapkamergedeelte willen maken, zodat de afloop groter is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, ik zou in de eerste instantie de ontluchting niet plaatsen maar alleen voorbereiden, als er problemen ontstaan kun je die altijd nog monteren, het stank probleem komt vaker niet dan wel voor.
Ik geef nu even in punten aan hoe ik het zie, houd er rekening mee dat ik de situatie niet ken, een installateur zal ook ter plekke willen kijken. Ontluchting voorbereiden, in de naast gelegen kamer met een buis naar zolder (of alleen de aansluiting op de toiletafvoer), anders onder de wastafel. Als de afvoer van de douche weinig afschot heeft, de wastafel pas dichter bij de naast gelegen kamer aansluiten, als je de wastafel in een keer leeg laat lopen heb je zo minder kans op terugstromen naar de doucheafvoer. Geen (of zo min mogelijk) T stukken en 90 graden bochten gebruiken, maar alleen 45 graden (Y stukken) met losse 45 graden bochten. Gebruik zoveel mogelijk 50 mm. i.p.v. 40 mm. Als je de buizen in de naast gelegen kamer nog gaat wegwerken, zou je er ook nog een 110 mm. Y stuk op kunnen monteren, op het loze eind van de Y zet je dan een dop, dit kun je bij verstopping als inspectie toegang gebruiken en eventueel je ontluchting aansluiten. Succes.
liveisgreat
9 jaar geleden
okee, bedankt!

Andere antwoorden (1)

De afvoer van bad/gootsteen kan wel aangesloten worden op de afvoer van een toilet, maar niet andersom. Dus geen toilet op een bad/gootsteen, omdat de toiletafvoer veel dikker moet zijn als de bad/gootsteenafvoer. Je kunt wel van dun naar dik, maar niet andersom.
jc54
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
ja maar een toiletafvoer kan toch kwalijk ruiken? en krijg ik daar dan geen last van in de wasbak bv.?