Is vloerverwarming icm met een appartement uit 1955 met nauwelijks isolatie aan te raden?

Ik heb recent een klus appartement gekocht die ik grondig ga renoveren. Nu sta ik voor de keus om te kiezen tussen radiatoren en vloerverwarming. Installatiekosten schelen niet heel veel. Nu maak ik me alleen zorgen dat vloerverwarming icm slecht geisoleerd huis niet goed samen gaan. Als er vloerverwarming komt, laat ik het infrezen in het betonnen vloer. Mijn woning is op de begane grond en daaronder zijn de kelders van mij en de buren en boven mij de buren.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (4)

Als je toch grondig gaat renoveren kan je de slechte isolatie toch ook aanpakken hetzij door spouwmuurisolatie want in die tijd werden er nog spouwmuren gebruikt of andere vormen van isolatie en dan kan je volgens mij gewoon vloerverwarming er in leggen staat mooier en is tegenwoordig comfortabel genoeg en brengt evenveel warmte op als radiatoren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
I.c.m. een slecht geïsoleerd huis is vloerverwarming alleen af te raden.
De warmteopbrengst is te laag om het huis dan comfortabel op temperatuur te brengen in koudere winterperioden.
Een combinatie van vloerverwarming met radiatoren die afzonderlijk van elkaar zijn te regelen is dan meer te prefereren. Zie de vloerverwarming dan als onderdeel van het verwarmingssysteem waarbij de radiatoren door hun stralingswarmte een hoger rendement hebben.

Grondige isolatie van een woning is zeker aan te raden omdat dat de stookkosten aanzienlijk naar beneden brengt. Dus dubbel glas aanbrengen, kelder/kruipruimte isolatie en spouwmuurisolatie verdienen zichzelf in ca. 5 tot 8 jaar zeker terug.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zal lastig zijn de vloer te isoleren,
aan de onderkant lastig omdat de ruimtes grotendeels niet van jouw zijn,
en aan de bovenkant kost het waarschijnlijk teveel ruimte, dan worden de deurkozijn en/of het plafond te laag. Als je redelijke hoge plafonds hebt en je wilt toch de deurkozijnen enzovoorts doen dan kan het. (denk ook aan ramen, vensterbanken en voordeur)

Heb je al aan muurverwarming gedacht?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het een appartement uit 1955 is neem ik aan dat de tussenwanden naar de buren, half- of enkel steens zijn, het plafond en de vloer koud beton zijn.
Je zou eerst kunnen kijken wat de buren op de muur hebben zitten en de bovenburen op de vloer, of er zo al enige vorm van isolatie is.
Er zijn mogelijkheden om dit soort appartementen te isoleren maar dit zijn vaak oplossingen die ruimte kosten (isolatie op muur en plafond)
en / of vaak lastig goed werkende te krijgen, i.d.g. zeker bij jou vloer.
Dubbel glas is natuurlijk wel relatief makkelijk te plaatsen.

Over het algemeen kun je zeggen dat je bij slecht geïsoleerde woningen beter geen "trage" verwarming kunt plaatsen, vloerverwarming is ook een trage verwarming die continue warmte naar de omliggende muren (lees buren) en
de betonvloer zal "lekken".
De buren zullen dit niet erg vinden want dat scheelt hun weer stookkosten, jij zult er waarschijnlijk niet blij van worden.

Hier zou ik dus duidelijk voor radiatoren kiezen, zo is de ruimte altijd of alleen warm op de momenten die jij kiest.

Je kunt, als je hoger comfort in b.v. de badkamer op prijs stelt, ook elektrische vloerverwarming op een dunne isoplaat kunnen leggen, let wel dat elektrische vloerverwarming duurder in verbruik is.