IK wil glas snijden van een lekke dubbele raam.Heeft iemand hier ervaring mee???Hoe e.e.a. moet gebeuren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (2)

Dit zal waarschijnlijk onmogelijk.
Dit komt omdat dubbel glas gehard is.
Glas dat gehard is is niet meer te snijden.

Mocht u toch glas willen snijden.
Leg het glas op een vlakke schone ondergrond.
Pak een glassnijder en haal deze in 1 keer langs een liniaal of rechte lat.
Leg iets onder de breuklijn van het glas (een houten lat of roede).
En breek in een keer het glas. wees hier niet terughoudend in of angstig, want dan breekt het glas vaak niet goed.

Hoe herken je gehard glas t.o.v. normaal glas.

Vaak is de zijkant van gehard glas afgewerkt en voelt daardoor NIET scherp aan.
Bij normaal snijdbaar glas zijn de zijkanten vlijm scherp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
normaal dubbelglas is NIET GEHARD er zijn wel zonwerende soorten die gehard worden om thermische breuk te voor komen. Dus als u de 2 bladen van elkaar kunt halen kunt u het gewoon snijden. let wel op dat er vaak spanning staat op oud glas en het dus niet altijd netjes zal breken.
als het echt thermopane is (met een kader van lood) zullen de bladen makkelijk van elkaar af komen. heeft U een zwart randkader, dan moet u de zwarte kit weg snijden tussen het kader en het glas.

Succes