Wat voor soort ondervloer moet er in een badkamer komen en hoe leg je dat egaal?

Ik krijg binnenkort de sleutels voor mijn nieuwe huis.
We hebben de badkamer casco op laten leveren. De leidingen liggen er wel, maar veder niets.

Nu moet er straks betegeld worden, maar de vloer ziet er zo uit als op de foto (alleen de muren zijn inmiddels wel netjes afgesmeerd).
Hoe maak ik de vloer geschikt voor tegels.

Dus wat voor vloer moet er precies gestort worden?
Hoe lang moet dat drogen?

Het is voor een douche dus het moet natuurlijk wel tegen water kunnen ;-)

Toegevoegd na 7 minuten:
Natuurlijk! Foto uploaden kan weer eens niet. Jammer weer. Echt slecht eigenlijk. Hoe veel krijgt die webmaster eigenlijk betaald?

Toegevoegd na 57 minuten:
Image and video hosting by TinyPic

Toegevoegd na 58 minuten:
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2nlbbr4&s=8#.U8DpCrGKiCg

Toegevoegd na 1 dag:
http://nl.tinypic.com/r/9u7x5l/8

9 jaar geleden
10.8K
ronron1212
9 jaar geleden
Als je de vloer betegeld moet er een cementen afwerkvloer in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De bovenstaande antwoorden zijn nog niet volledig. Tegels maken je badkamer namelijk niet waterdicht. Daar waar water stroomt (zoals in de douche), dien je een waterdichte laag onder de tegels (dus op de dekvloer) aan te brengen. Dit doe je met vloeibaar pvc. In de douchehoeken en om het afvoerputje breng je kimband aan. De tegellijm hecht hier prima op!
Extra tip: kit de aansluitingen van de kranen in de douchemuur af met siliconenkit. Dit voorkomt dat het water achter de kraankommen in de muur trekt. Dit geldt voor alle plaatsen waar de douchemuren worden ingeboord (douchstang ect.).

Het beste antwoord

Dat kan gewoon een afwerkvloer worden, deze zijn standaard niet waterdicht,
de waterdichtheid krijg je pas in de afwerking (b.v. tegels), dat is ook de bedoeling, anders kunnen er problemen met de hechting ontstaan.
Ik zou zeker afraden om deze afwerkvloer zelf te leggen als je er geen ervaring mee hebt, het is belangrijk dat deze mooi vlak wordt om later makkelijk te kunnen tegelen om de badkamer mooi strak te krijgen.
Een afwerkvloer zal eerst (deels) uit moeten harden (chemisch proces cement) en daarna moeten drogen, hoe lang dat gaat duren is lastig een antwoord op te geven, e.e.a. hangt af van de dikte van de vloer, luchtvochtigheid enz. het is beter dit aan de vloerenlegger te vragen.

Heb je al een plan voor de badkamer? dat zou ik n.l. eerst doen, zonder afdekvloer heb je nog allerlei mogelijkheden om een indeling te maken / aan te passen.
Je kunt b.v. een verzonken douchebak plaatsen, of helemaal geen bak en alleen maar afvoerroosters.
De vloer op afschot leggen als dat nodig is enz.
Heb je in de woonkamer vloerverwarming? dan kan dat hier ook nog in, je kunt ook overwegen de retourleiding (in een mantel) van een radiator door de vloer te leggen (heb ik hier ook gedaan) heerlijk warme voeten als je uit de douche komt, en de badkamer snel droog.
Bedenk dan wel dat je een nieuwe vloer niet te snel verwarmt, dat zal in stappen moeten en kan wel weken tot maanden duren voordat die vol open kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja er is een plan voor de badkamer, de spullen zijn ook allemaal al besteld. Mijn vader en ik gaan dat samen doen. Alleen die vloer zelf leggen hebben wij geen ervaring mee. Dus ik was benieuwd wat voor materiaal daar voor nodig was en of het zelf te doen is. We zijn allebei erg handig, maar misschien dat die vloer te hoog gegrepen is, dan laten we dat maar doen. Vloerverwarming doen we niet aan. Ik vind dat zelf niet nodig in een badkamer. Ik heb het zelf ook nooit gehad in een badkamer, dus ik mis het ook niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier nog wat meer info. in detail over de afwerkvloer, hoe vlakker de vloer, des te makkelijker het later tegelen is. Succes met je badkamer. http://www.bouwbestel.nl/blog/cementdekvloeren-zelf-een-cementdekvloer-of-zandcement-dekvloer-leggen.html
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik ga denk ik toch maar kijken of ik iemand kan inhuren die de dekvloer wil leggen. Ik wil het goed hebben en geen gedoe achteraf met lekkage of dat het toch niet vlak genoeg is. Bedankt voor je antwoord :-)

Andere antwoorden (2)

Zandcement.
Voorgemengd in zakken te koop,
maar ook zelf te mengen met zand en cement. (scheelt weer een paar euro)

Als je de rest van de badkamer zelf kan, kan je dit ook, dit is een eenvoudige klus, het is vooral veel sjouwwerk..

Hoe groot is de badkamer en hoeveel cm moet er bij?
Je kan het namelijk ook naar binnen laten pompen. (beetje duur voor een kleine badkamer, maar als je al last van je rug hebt..)

Met zandcement is het prima vlak genoeg af te werken om te kunnen tegelen.
Blijkt het achteraf toch niet helemaal vlak te liggen dan kan je er altijd nog een beetje egaline overheen gieten.

ps. let er even op de je de vloer mogelijk juist niet precies waterpas wilt hebben, maar juist op licht afschot, bijvoorbeeld richting een open douche.

Toegevoegd na 6 minuten:
Droogtijd is normaal lang: 1 week per cm dikte.
Bij een beetje dikje kan je dus zomaar een droogtijd van 2 maanden hebben..
Gelukkig kan je er na een paar dagen al prima op lopen en is tegelen na 1 of 2 weken geen probleem, de vloer droogt rustig verder onder het tegelwerk.

Wil jet het allemaal sneller dan is er ook zandcement te koop dat sneller droogt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben het met de 2 bovenstaande antwoorden eens.

Heb nog wel een tip met betrekking tot de warm- en koudwaterleidingen. Deze moeten altijd op een dusdanige afstand van elkaar zitten dat de temperatuur in de kou-waterleiding niet hoger dan 25 graden kan worden. Bij de achterwand zie ik de warm- en koud-waterleiding langs elkaar lopen. Dit gaat in ieder geval niet goed. Daarnaast mag de koude leiding niet boven een warme leiding langs kruizen, dit gaat ook niet goed.
Als je woning al opgeleverd is zou ik dit alsnog melden bij de aannemer/installateur en laten verhelpen. Deze installatie is niet volgens de geldende normen aangelegd en verhoogt de kans op legionella.

Groet, Robert