Waarom gaan steeds mijn LED lampen kapot of geven zij minder licht?

Ik heb boven de keukentafel 2 lampen hangen met ieder 3 LED lampen erin. Gewoon E14 fitting. De LED lampen zijn tevens decoratie dus staan geheel vrij. De draden van de twee lampen komen bij elkaar in de elektra doos in het plafon. Ik schakel de lampen gewoon door middel van een dubbele schakelaar in een doos waarvan ik er maar 1 gebruik. De wordt niet gebruikt. Eind december heb ik er 6 nieuwe LED lampen ingedaan omdat die erin zaten geen licht meer gaven of heel weinig. Ik gaf de schuld aan het goedkope merk. Dus nu de wat duurde aangeschaft (dec 2013) en nu branden er 2 helemaal niet meer, en 3 heel zwak en 1 die ziet het nog wel zitten. Ik snap er niets van? gewoon 220 volt, geen dimmer er tussen of iets speciaals. lampen gaan niet vaak aan en uit (snel achter elkaar) en als we ze aan doen dan is het gelijk voor een paar uur.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
46.9K

Antwoorden (3)

Aan het verhaal te horen zijn de afzonderlijke 2 lampen inwendig is serie geschakeld, ik zou er maar eens 1 openmaken.
Normale LED lampen bevatten elektronica en kun je (i.d.g.) alleen parallel schakelen.
Probeer anders een van de lampen eens op een andere plek.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kunt dit trouwens ook uit proberen door er maar 2 normale lampen in te draaien en 1 fitting leeg te laten, op deze manier is de serie onderbroken en zullen beide andere lampen het ook niet doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb de vraag meerdere malen doorgelezen maar kom nergens tegen dat de lampen in serie staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, Tweety vraagt wat er mis kan zijn, daarom mijn opmerking om dit te controleren, als ze wel in serie staan kun je dit soort problemen hebben.
Het lijkt er op dat er ergens een kortsluiting is. Kijk eens in de centraal-doos waar de draden gelast zijn of in de verbindingen van de armaturen of daar niet ergens een paar draden stiekem contact maken. Als er kortsluiting zit, krijg je een piekstroom waar jouw lampen niet tegen kunnen vandaar dat ze doorbranden. meestal is dat de oorzaak van het vroegtijdig en herhalend doorbranden van lampen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als er ergens een kortsluiting is, dan klapt de zekering eruit en zal er niets meer werken op die zekering. Dus, nee.
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Nee niet altijd als de kortsluiting niet erg genoeg is gaat de zekering er niet uit en het kan ook nog een geval van zgn inductiestroom zijn
Je kan er van uit gaan dat er niets aan de ledlampen mankeert
Dus zit het 100 % zeker in de aansluiting.
Mogelijk verlies je spanning via de aardlekdraad.
En is er ergens mogelijk met een aarddraad op de verkeerde manier aangesloten.
Indien er een goede aarding is kan een lamp branden waar i.p.v. de blauwe draad een aarddraad is aangesloten.
Is de aarding slecht, dan zullen de lampen zwak branden, maar wel branden.
Heb je wel een aardlekschakelaar?
Of de lampen staan in serie, maar kloppen doet het natuurlijk niet.