Wat kan ik doen tegen een rioollucht uit het douchputje?

Af en toe gebeurd het dat er uit het duocheputje een vieze rioollucht komt.
Ik laat de kraan dan even lopen en dan is het even weg maar vaak komt het ook weer terug.
En het gebeurd maar af en toe maar is erg irritant.
Weet iemand hoe het komt en hoe je er afkomt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
32.8K

Het beste antwoord

Ik heb dat ook gehad. Het is een beetje situatie afhankelijk of je dit zelf op kan lossen en of je het überhaubt op kan lossen. Je geeft verder geen situatieschets dus wordt het lastig antwoorden. Bovenstaande antwoord met de verschillende mogelijkheden zijn allemaal juist.
Bij mij was het een probleem van onderdruk of overdruk in combinatie met verdamping. Als er een deel uit het 'kleine' waterslot verdampt was dan werd de rest weggetrokken door de onderdruk en begon het te stinken.
Ik heb dit opgelost door de plastic put eruit te halen en deze te vervangen voor een RVS versie. Een RVS versie heeft verschillende voordelen:
- Het is niet gevoelig voor bacteriën en stank.
- Het materiaal is dunner dus bij dezelfde grootte heb je toch een dieper waterslot.
- Ze zijn vaak breder, wat ook weer meer water in het slot betekend.

Sinds ik hem hier vervangen heb heb ik nooit meer iets geroken. Kan je hem niet zelf vervangen dan kan je altijd wellicht nog een douchebak plaatsen en deze op de afvoer aansluiten. Dan heb je ook een groter waterslot door een wat uitgebreider sifonsysteem onder de douchebak. Ook dit is vrij makkelijk zelf te plaatsen.

Het probleem doet zich het meeste voor in flatwoningen. Als je de put opent voel je wellicht ook de luchtverplaatsing, als dit zo is dan heb je zeker weten een groter waterslot nodig. In flats heb je dus vaak dat er grote valpijpen zijn waar vele huizen op aangesloten zijn, deze valpijp komt dan vol met rioolgas te staan en dit wil er graag uit, heb jij een zwak waterslot (zeker als er wat water uit verdampt) dan komt bij jou het gas eruit borrelen.

Nuja genoeg problemen en oplossingen, een situatieschets zou wel helpen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon inderdaad op een flat op één hoog.
De wc en de wasmachineaansluiting zit ook in de douche maar de rioollucht komt alleen uit het douchputje.+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook hier geeft de wc en wasmachine evenals de wasbak geen probleem omdat daar de watersloten groot genoeg zijn.
Hoe snel komt de stank trouwens terug nadat je er wat water door hebt laten lopen?
En voel je een soort 'luchtstroming' als je de put open hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms komt de lucht niet terug en soms is het binnen vijf minuten terug. Op luchtstroming heb ik nooit gelet en het is me ook nooit opgevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop of huurflat? Als het een huurflat is kun je wellicht vragen of ze de ontluchter van de standleiding willen controleren. Geen idee of je er zelf verder iets aan kunt doen, dit is erg geval afhankelijk (je eigen handigheid en zeker ook de mogelijkheid OF het kan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huurflat. Bedankt, ik zal eens contact opnemen met de woningstichting.

Andere antwoorden (6)

Ik heb dat ook.
Het schijnt te maken te hebben met een stankafsluiter die misschien verouderd is en/of door corrosie is aangetast.

Het kan ook zijn:
1. Het doucheputje of een sifon wordt leeggetrokken door onderdruk in de afvoer tijdens het gebruik van een tappunt.
2. Het begin van een verstopping waardoor hetzelfde kan ontstaan als hierboven.
3. Door opwarming verdampt het water uit een waterslot, meestal is dat het doucheputje.

Ik wil er al lang iets aan laten doen, maar daar heb ik een klusjesman voor nodig........

Enfin,
www.klusidee.nl

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad kan het zijn zoals in bovenstaande antwoorden, maar je kan eens proberen er regelmatig gloor in te gooien, net als in je in het toilet doet en zorgen dat hij niet droog komt te staan, want werkt de stankafsluiter, zwanenhals niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de stank afsluiter droog komt te staan krijg je vieze geurtjes. Dus zorg dat hij niet droog komt te staan. Laat de kraan iedere dag even lopen en je bent van de stank verlost.
Helpt dit niet dan kun je beter een nieuwe sifon plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat ook af en toe en dan leg ik een natte doek op het putdekseltje...
Meest is de andere dag de stank weer verdwenen,na het douchen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwanenhals leegmaken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een scheut zonnebloemolie erin, dit vormt een laagje op het water en houdt de lucht tegen, en regelmatig ontstoppen dit kan milieuvriendelijk door eierschalen fijn te stampen en erdoor te gooien

succes