Ik wil cv ketel verwarming ipv gaskacheltje hoe pak ik dat aan ?

In n KOOphuis. Mag niet duur worden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat wordt sowieso niet goedkoop!
Utrecht
9 jaar geleden
Dat ga je niet zelf redden. Zoek een CV installatiebedrijf en laat het doen. Gaat redelijk in de kosten lopen.

Antwoorden (2)

je moet eerst uitrekenen hoeveel kuub je huis is lengte x breedte x hoogte en dan in iedere kamer een plaat voor de hoeveelheid kuubs uitrekenen de plek voor je kachel bepalen en waar de afvoer voor de rookgassen komen leidingen door je huis leggen naar de platen toe een drukvat er tussen vullen met water er en gasleiding naartoe leggen best wel veel werk maar ook leuk om te doen remmeha is harstikke goed en niet te duur
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De goedkoopste manier is goed overleg met een installatiebedrijf. Laat iemand komen die berekent hoeveel radiatoren nodig zijn, wat de beste 'route' is voor de buizen, welk type cv-ketel bij jouw woning (en warmwaterverbruik) past, wat de beste plek voor de ketel is, etc. Maak samen een plan. Dan ga je zelf op zoek naar 2e hands radiatoren. Soms lukt het ook om goede 2e hands leidingen te vinden, maar die zijn schaarser dan de radiatoren. Het leidingsysteem en de radiatoren kun je in principe zelf aanleggen, mits je een beetje handig bent en over juist gereedschap beschikt om in en door je muren en eventueel plafonds te boren.
Ga voor een HR lease ketel, dan hoef je niet in 1 keer een duur ding te kopen en heb je een zuinige ketel met garantie. Laat de ketel, rookgasafvoer en de gasleidingen aanleggen door de installateur. Die controleert dan ook je leidingsysteem op lekkages en kan eventueel nog iets verhelpen dat niet goed is.

Bedenk wel, als je huis niet is ontworpen op centrale verwarming, dan kan het in sommige gevallen beter en zelfs in stookkosten goedkoper zijn om met losse gaskachels te werken. Buren en ik hebben dezelfde woning. Zij hebben cv laten aanleggen, ik heb nieuwe gevelkachels geplaatst. Stookkosten van de buren zijn niet verminderd, het is niet comfortabeler warm dan eerst en het hele huis hangt vol met leidingen en radiatoren. Overweeg dus goed of cv voor jouw woning wel een geschikte manier van verwarmen is en of je de investering er mee gaat terugverdienen.