heb tweedehands een step op luchtbanden gekocht, maar hij is overal geoxideerd. Hoe krijg ik dat weg?

Overal zie je lichte bruine stippeltjes die licht verheven zijn. Roest dus. hoe krijg ik dat weg, in mijn naïviteit zou ik hem willen schuren, met een schuurpapiertje en dan terug verven of spuiten. Wat doe ik het best en met welke verf?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Antwoorden (5)

De meest grove roest kun je met een pannenspons (metaalspons) met water en zeep wegschuren. Diepere roestplekken moet je met nat schuurpapier te lijf gaan en net zolang door schuren totdat je het blanke metaal weer ziet.

Daarna eerst behandelen met primer of ijzermenie en dan aflakken met de gewenste kleur metaallak.
Spuiten met autolak uit spuitbussen kan ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met fosforzuur,
klinkt eng maar het zit ook in cola.

Het zal dan wel weer terug komen, maar het kan ook lang goed blijven als de step meestal binnen staat en je spuit er iets van siliconen spray o.i.d. op.

Er zijn ook roestomvormers die tegelijk als primer dienen.
Dat erop en daarna kan je al spuiten.

Wil je het echt perfect, dan terug naar kaal metaal op de plekken waar roest zit.
Het is maar net hoeveel tijd en geld je erin wilt steken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer het eerst eens met gekookte lijnolie met een toevoeging van 2 a 3% (beslist niet meer) siccatief,dit is om alles te drogen!
Herhaal dit eventueel nog een keer!
Werkwijze:maak alles schoon met een verfreiniger,maar geen ammoniak!
Smeer daarna alles in met bovenstaande olie,laat dit een 15 minuten intrekken en wrijf alles daarna weer droog.
Herhaal dit na ongeveer een uur , nog 1 a 2 keer
Voldoet het niet dan is dit een goede basis als hechting ondergrond voor glansverf liefst op terpentine basis.
Gebruik echter nooit siliconen spay, hierop krijg je totaal geen hechting meer!
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon licht afschuren en droog maken. Het roest hoeft er niet af. Daarna RX10 aanbrengen. Dat gaat reageren met de roest en het effect is een roestvrije step. Vervolgens kun je de step behandelen met een RX product met de gewenste RAL kleur. Je step zal nooit meer roesten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een step uiteen halen is nu niet de grote job hé.Breng de te schilderen delen naar een bedrijf dat ontlakt. Er zijn verschillende manieren.Vraag om fijn te stralen.Als U een compressor zou bezitten, een straalpistool zijn de kosten niet.Dit gaat zonder veel moeite, en je kan vertrekken van een propere constructie.Schuren, afbijten, plamuren etc, allemaal niet nodig.Ontlakken, ontvetten, aan haakje hangen, spuiten met vulprimer/ spuitplamuur., 2 a 3 lagen.Na droging lichtjes schuren met korrel 600. DROOG! Ontstoffen en een dunne laag ( kleeflaag) lak er op, na een 20 tal minuten een volle laag , en na weer 20 ... de laatste laag.Metallic, zelfde procedure, maar afwerken met nog eens 2 lagen blanke lak.Een eerste fijne laag, en na 20 min. een tweede volle laag. Raak tussendoor het werkstuk niet met je handen aan, of je werk zou wel eens naar de vaantjes kunnen zijn, door bv. zweet op het te schilderen object.Met deze werkwijze ben je uiteindelijk het snelste klaar en heb je een mooie afwerking. Voor een step heb je genoeg aan één spuitbus per opbouw van het systeem.Vulprimer, lak, en eventueel blanke lak. In elke auto onderdelen zaak kan je de producten vinden, of bestellen.Ook via het net. Meer info op http://www.motip.be/