Hoe groot moet een toilet zijn?

Ik wil mijn toilet verplaatsen maar twijfel hoe ik de ruimte ga indelen. Wat is de minimale oppervlakte van de ruimte waar het toilet in moet komen? Ik wil graag een hangend toilet inbouwen. Ik kan nog kiezen om de deur aan de zijkant of aan de voorkant van het toilet te doen. De ruimte is 1 meter breed of diep afhankelijk hoe ik de toilet draai. De andere maat kan ik aanpassen afhankelijk van jullie advies :-)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
42.9K

Het beste antwoord

Uit eindelijk bepaal je de maat zelf , echter is een breedte vaan minimaal 80 cm wel gewenst, in dien er een wasbak in komt wellicht 90 cm. De lengte met een hangend toilet zou ik toch minimaal 1 meter houden. Zodat je je benen kwijt kan. Ook hier zou 80 cm wel lukken echter is het dan verstandig de deur aan de voorkant te houden.... Kan je de deur eventueel iets open...niet ideaal dus. Ook moet je rekening houden met de maat van de pot, bij deze maten is een pot van 50 cm lang ok, echter indien de pot 60 cm lang is, er dus 10cm bij optellen.
Deze maten zijn berekend incl de 20 cm inbouw stortbak.
Frimu2
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wettelijk is dat 1m2
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De minimum afmetingen voor een toilet zijn volgens de woningbouwnormen 115 cm diep en 85 cm breed.
Voor een toilet houd je 60 cm diep en 40 cm breed aan bij inbouw reaervoir of dunne hangreservoir.
Als je, hoe gek het ook klinkt, met enig comfort je stoelgang wilt ondergaan maak het kleinste kamertje dan niet te krap, neem 120 bij 90 of iets meer in de ene of andere richting.
Dan kan er een klein wasbakje bij maar je wilt soms ook een kastje ophangen met tijdschriften of leuke gadgets zoals zakjes met geurige kruiden, die moeten het gebruik niet belemmeren.