kan ik de binnenkant van een bad zelf vernieuwen?

mijn oude gietijzeren bad is versleten en bijna niet meer proper te krijgen. laten emaileren kost heel veel geld. daarom zou ik het liever zelf doen. met email of iets anders. kan dat? zo ja, met wat?

10 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een bad proper krijgen kan altijd. Je dient alleen de juiste professionele schoonmaakproducten te gebruiken. Een bad heeft last van 2 vervuiling, huidvet en kalkaanslag.
Hoe mooi de reclames ook zijn, een product om beide vervuiling te verwijderen bestaat niet. Gebruik zowel een goede ontvetter en een goede ontkalker, kijk eerst of deze producten veilig te gebruiken zijn op het materiaal. Vaak haal je met deze methode meer vuil weg dan je denkt, en zeker met de juiste producten. Beschadigingen krijg je uiteraard niet meer weg. Bronnen:
- www.superontvetter.nl
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Robinma, dat werkt niet meer als de emaille er helemaal af is, en het vuil in het gietijzer trekt.

Antwoorden (2)

Emailleren is het aanbrengen van een glaslaag op het voorwerp. Je brengt in poedervorm het email aan, dat verhit je zodat het tot glas smelt (tussen de 690 en 880 graden Celsius) en hecht aan de ondergrond.

Als je een oven hebt die groot genoeg is om een compleet bad in te plaatsen en heet genoeg wordt dan zou je het zelf kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Toch moet er iets bestaan dat ter plaatse kan worden aangebracht. Het zijn tubes, maar meer herinner ik mij niet.
Gilles,
Plus voor je humor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er bestaat ook zoiets als koud-email, dat kun je gebruiken om email bij te werken of over te schilderen. Maar of dat dat even mooi wordt als het hele bad opnieuw emailleren betwijfel ik. Het is wel goedkoper. Dat dan weer wel. http://www.koudemaille.nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
die reparatiesetjes zijn voor kleine scherfjes, en die tubes geven een product wat lijkt op email, waardoor je de beschadiging niet meer ziet, maar heeft niet helemaal dezelfde slijtvaste eigenschappen
liveisgreat
10 jaar geleden
ja ivana, het gaat niet over koudemaille dat zijn die kleine potjes,
Het gaat bv. over epoxy-email of harsverf en zo. geen idee of dat kan voor een heel bad of ook enkel maar voor kleine herstellingen en zo.
liveisgreat
10 jaar geleden
bij het emaileren door een vakman gebruikt men trouwens ook geen oven maar een product...
Gewoon met een verf of een coating.
Je bij een verfspeciaalzaak laten informeren, zodat je een product krijgt wat hier geschikt voor is. .... Emailleren is te veel toestand, omdat je dit bij een (wellicht moeilijk te vinden bedrijf )zou moeten laten doen..... En dus moet gaan slepen met een loeizwaar, en door het gietijzer toch wel kwetsbaar bad.
Frimu2
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
bedankt, maar je link gaat over de buitenkant.... heb je ook info over de binnenkant op één of andere link?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kom op internet vooral tegen dat schilderen aan de binnenkant wordt afgeraden omdat dat niet erg slijtvast is.