verf van pvc buis verwijderen kan dat ?

Een pvc-buis op een balkon (tussenwoning) is een aantal jaar geleden wit geschilderd met ral-verf voor buiten. Kan je dit verwijderen zodat de grijze buis weer te voorschijn komt?

Het gaat om een buis die het water van je balkon opvangt(erom heen is een gootje waar je het water naar toe veegt met schoonmaken). Het betreft een huurwoning, mocht dat belangrijk zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.8K
Poet
10 jaar geleden
Haal voor een paar euri toch een nieuw buisje
burgos
10 jaar geleden
Kan ook nog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@poet, moet je een doe-het-zelfer voor zijn. Ben ik niet, geen idee hoe dat ding vast zit etc.

Antwoorden (2)

Smeer hem in met afbijt,even in laten trekken,dan haal je het er zo af.
burgos
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, niet verwacht dat het überhaupt mogelijk was. Heb je nog een suggestie voor een goede afbijt of kunnen alle afbijtproducten ? ik heb geen verstand van dat soort producten. Alvast bedankt.
bamibal
10 jaar geleden
Ik denk dat afbijt ook het PVC aantast.
Verf verwijderen van kunststof moet bij voorkeur gebeuren zonder gebruik van afbijtmiddel of verhitting (föhn of brander). De beste manier is mechanisch schuren. Te beginnen met P80 en wanneer dit onvoldoende effect heeft: P60. Hierna nogmaals en fijner schuren met na P60: P80 en na P80: P100 en P120. Een scherpe schrapper kan droog schrappend helpen; met name in hoeken van profielen en bij verbindingen. Na het schuren en stofvrij maken kan hard PVC voor een betere hechting worden afgewassen met methylethylketon (MEK). Zachter PVC moet worden gereinigd met een minder agressief oplosmiddel, bijvoorbeeld een mengsel van terpentine en MEK (1:1) of een waterige zeepoplossing.
De kunststoffen polyurethaan en fenolformaldehyde (PF) zijn ook goed overschilderbaar. Hierbij is ontvetten met oplosmiddel en schuren voldoende. Polyamiden (PA) zijn zeer moeilijk te schilderen. Vaak treden hier hechtingsproblemen op. Polymethylmetacrylaat (PMMA) en andere acrylaten zijn zonder speciale voorbehandeling van verf te voorzien.

Afwerking
Na de voorbehandeling kan de primer of grondlaag worden aangebracht. Bij veel kunststoffen is dit noodzakelijk. Hierna volgt eventueel een tussenlaag en tenslotte een toplaag. Vaak wordt als primer gebruik gemaakt van epoxy- of acrylaatdispersieverf. De voorkeur gaat overigens uit naar een tweecomponenten epoxy primer. Ter controle van de hechting wordt een proefvlak aanbevolen. Als tussen- en eindlaag wordt doorgaans acrylaatdispersieverf, alkyd- of polyurethancoating toegepast. Epoxy is niet geschikt als toplaag. Deze verkleurt en krijt op den duur.

Verwijder dit dus door te schuren en als je het niet opnieuw wil verven met een mengsel van terpentine en MEK (1:1).
MEK is te koop in de schilderswinkel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
burgos
10 jaar geleden
Wat een werk voor zo,n buisie.
burgos
10 jaar geleden
En nuh,ze wil weer een grijze buis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan verwijder je met een mengsel van terpentine en MEK. En ja, als je de klus goed wil doen en vervorming van de buis wil voorkomen dan moet je er wat tijd en werk aan besteden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@burgos ik overweeg verhuizing en dan moet de buis weer grijs zijn van de woningbouw.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zullen ze op zo'n detail letten, vaak is wit mooier dan dat grijs, overleg het eerst. Grote kans dat de hele klus niet nodig is.