Schuur van vurenhout; wat voor verf?

Ik heb een simpel opbergschuurtje gebouwd van palen, met hieraan vurenhout planken. Ik wil deze schilderen in een specifieke kleur;
- wat voor dekkend verfproduct kan ik het beste nemen? Verf/ beits?
- is het beter ook de binnenkant mee te schilderen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

De binnen en buitenkant zou ik schilderen met Rubbol DSA thix van sikkens dit is een vochtregulerend verfsysteem op basis van thixotroop, dit is een 1 pot systeem, dus dat betekend dat je er mee kan gronden, voorlakken en aflakken.

Als je het goed wil doen zou je het kopse hout van te voren moeten behandelen met een 2 componenten randen sealer, hiermee kan er geen vocht meer in het kopse hout trekken, dus is je hout nog beter beschermd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou een goede kwaliteit verf nemen van Sikkens bijvoorbeeld. Dat lijkt met 50 euro per liter duur, maar is echt vele malen beter dan de goedkope merken. Onbehandeld vuren rot snel weg, vooral via de poreuze kopse kanten. Dus die dus ook goed insoppen. De binnenkant hoef je niet te verven. Ik weet niet of je nog planken kunt wisselen, maar de onderste plank van hardhout maken is wel een goed idee. Die rot als eerste door opspattende regen.

Succes!
paulus811
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O NEE hoef je de binnenkant niet te schilderen?
paulus811
10 jaar geleden
Nee arie dat hoeft niet.
Ik zou ieder jaar de schuur met tuinbeits behandelen.
Dat is speciaal gemaakt voor hout in de tuin.
Er is ook voor buiten een beitsverf, die ook 'ademend' is
Deze is in meer kleuren verkrijgbaar dan tuinbeits.
Maar het zal niet zo erg veel helpen.
De plaatsen waar het hout als het eerst gaat rotten, zijn de plekken waar je nu niet meer bij kan komen en vooral de plaatsen van spijkers/ of schroeven.
Alleen bij het gebruik van roestvrij stalen schroeven, kan het voorlopig nog wel mee vallen.
Gewone spijkers/ schroeven, gaan na enkele jaren roesten en uitzetten/ krimpen, daarna kan het vocht er in komen en begint het rotten van het hout.
De binnenkant ook schilderen heeft geen enkele functie tegen het rotten, het is zelfs beter dat niet te doen, dan kan het hout nog ' ademen' .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik zou kiezen voor een beits omdat mijn ervaring is dat deze zich vooral aan de weerzijde,westen en zuiden,beter bestand is tegen extreme omstandigheden.verf gaat eerder bladderen vooral op vurenhout is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad ten alle tijden een vochtregulerend product gebruiken. Wijzonol heeft prima producten die met Sikkens te vergelijken zijn alleen een heel stuk goedkoper.
ik zou de binnenkant ook een laagje geven.... evt transparant om het licht te houden (ook hier vochtregulerend zodat het nooit kan gaan bladderen of krom trekken)