Kan je impregneermiddel op steen overschilderen?

Hier een lelijk gekleurde wand van steen. Overschilderen kost veel verf of tex. (Heb ik van een collega gehoord die een wand meerdere keren moest doen om het dekkend te krijgen.)
Nu kreeg ik het advies om vooraf te impregneren. Nu vraag ik me af of de stenen na gebruik van dit middel wel kan worden geschilderd.
Bij een webshop kwam ik ook brandwerend spuitspul tegen en ook voor dat kan ik geen gerichte informatie vinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is trouwens binnen. Verf moet dus op waterbasis zijn. Droogt sowieso slecht heb ik gehoord.

Toegevoegd na 12 minuten:
En als het verschil maakt, want dat weet ik ook nog niet. Wat voor verf kan je dan het best gebruiken zonder impregneren en met impregneren. Ik weet niet groot de zuigkracht is.

Toegevoegd na 28 minuten:
Heb na antwoord 1 van @Crea ook deze vraag na F5 gekregen. Bij mij is het binnen, maar het loopt door tot buiten en zou dat ook met de kleur kunnen doen. (ben zoekende naar vooraf nadenken en dan een redelijke keus zonder problemen te kunnen maken.)
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/overig/graag-buitenmuur-schilderen-woning-eerst.433975

Toegevoegd na 2 dagen:
Heb nu meerdere alternatieven voor het wegwerken van de muur.
Het is dus inderdaad heel erg uitkijken met de gekozen materialen om het met kleur bij te werken. Ik heb bij de reacties nog wat informatie toegevoegd. Zo kunnen de lelijk in het oog springende worden weg gewerkt met allerlei goten van de bouwmarkt.
Moet er dus opnieuw over na gaan denken wat het beste is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (3)

Nee, dat is meestal niet goed overschilderbaar. De muur heeft een coating, waar verfproducten meestal niet op houden, het is niet aan te raden dus. Maar natuurlijk weet je niet wat er op gesmeerd is, ik zou het proberen met een restje verf, op een stukje dat niet in het oog valt en als het na een week nog goed zit, even testen of je er met een vochtig doekje overheen kan, zonder de verf te beschadigen. Als dat lukt, dan is het het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt het beste kiezen voor een voorzetwand, deze kun je behandelen zoals je wilt, geïmpregneerde stenen zuigen niet meer, waardoor nog latex, nog stuc zal houden. Maak er een paar latten (regels) aan vast, zorg dat ze waterpas staan en zet daar gipsplaten tegenaan, maak de naad tussen de platen dicht en dan kun je ze of stucen (breng wel eerst voorstrijk aan), of behangen. Dan weet je zeker dat je een mooi resultaat krijgt, waar je jaren van geniet. http://weethetsnel.nl/instructie/1362-Gipsplaten-plaatsen-tegen-een-muur
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er inderdaad voorstrijk is gebruikt, zoals Jack stelt, dan kun je het wel overschilderen, maar ik zie niet in waarom je voorstrijk zou gebruiken, als je de muur verder niet behandeld. Ik denk dat er impregneer is gebruikt, nadat er een vochtprobleem is ontdekt binnen, waardoor dat probleem overigens niet wordt opgelost.
Ik denk dat er een middel als diepgrond of voorstrijk bedoeld wordt.

Diepgrond: (bron 1 en 2)
Dat is bedoeld voor een beter hechting, versterking van de muur en minder verfverbruik.

Voorstijk: (bron 3)
vooral voor sterk zuigende ondergrond, voor een beter resultaat en minder verfverbruik.

Impregneermiddel heeft een iets anders betekenis.
Meestal wordt hiermee een middel bedoelt om buitenmuren waterafstotend te maken. Dat is meestal niet overschilderbaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voorstrijk en diepgrond zijn wel overschilderbaar. (daar is het o.a. voor gemaakt)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een groot verschil tussen voorstrijk en impregneer. Voorstrijk wordt gebruikt om bv de zuiging van stucwerk of stenen op te heffen. Impregneer heeft ook een beschermende functie en wordt bv als waterdichtingsmiddel gebruikt.
Je zou het met een dekkende voorstrijk (bron 1)kunnen behandelen (dan heeft het alvast een beetje de juiste kleur, dan nog 1 of 2 x texen met een kwalitatief goed muurverf (bron 2) en je hebt weer een prachtige muur